Dit blijkt uit de jongste ICT Barometer van onderzoeksbureau Ernst & Young onder ruim 600 ict-professionals. Volgens de onderzoekers hebben veel mensen nog moeite met het vrijgeven van gevoelige informatie zoals bank- of creditcardgegevens via internet. De hoge verzendkosten zijn met afstand de grootste ergernis bij online winkelen. Meer dan de helft van de respondenten zegt zich te storen aan de kosten om een aankoop thuisbezorgd te krijgen. Ook het tijdstip van bezorging zorgt vaak voor problemen. 42 Procent van de ondervraagde it'ers ziet de creditcard als meest onbetrouwbare manier om online te betalen. Volgens Jacob Verschuur van E&Y is dit onterecht. "De creditcard is juist een van de veiligste manieren van betaling, veiliger bijvoorbeeld dan betalingsopdrachten per post." "Bakerpraatjes uit het verleden geven de creditcard nog steeds een slechte naam bij online kopen. Als je dit ingebeelde wantrouwen afzet ten opzichte van het gemak waarmee diezelfde creditcard in duistere restaurantjes in exotische landen uit handen wordt gegeven om te betalen, geeft dat nog veel te denken."