De Duitse technologiebeurs mag dit jaar maar liefst een kwart minder standhouders onderdak bieden. Sommige hallen zijn daardoor niet gevuld of half in gebruik. Maar standhouders en bezoekers hebben er niet zoveel last van, blijkt uit een rondgang van Webwereld in Hannover.

Grote afwezigen dit jaar zijn de kleine hardwareproducenten uit Azië. Vooral bedrijven uit Hongkong, China en Zuid-Korea zijn niet meer vertegenwoordigd op de beursvloer. Veel van die bedrijven zijn failliet gegaan.

Zuid-Koreanen

Toch zijn er nog wel wat Zuid-Koreanen te vinden op de CeBIT. Bijvoorbeeld Han Song Jong, cto van PCWare, uit het Koreaanse Inchion. Hij merkt niet zoveel van de crisis op de CeBIT zelf. “Misschien zijn er wat minder bezoekers dan twee jaar geleden”, zegt hij aarzelend. In 2007 was zijn bedrijf ook in Hannover te vinden.

Volgens Song Jang is er zeker een verband tussen de economische instabiliteit en het ontbreken van Zuid-Koreaanse bedrijven. Dat wijt hij eerder aan de hoge wisselkoersen van de Koreaanse won ten opzichte van de euro. “Ik denk dat het voor veel bedrijven veel te duur is geworden om naar Europa te komen.”

Crisis is juist gunstig

Vadislav Borovsky van Sygic, een Tjechische ontwikkelaar van navigatiesoftware houdt zich op de vlakte: “Er zijn merkbaar minder mensen dan vorig jaar. Dat zeggen mijn collega's ook. Maar niet bij onze stand, wij draaien goed.”

Ook de Nederlandse standhouders zijn niet ontevreden. Ronald Lagerberg, commercieel directeur van het in Gorinchem gevestigde Newave vindt de crisis juist gunstig voor het zakenklimaat op de beursvloer. “Er zijn minder standhouders, minder bezoekers en verborgen lege plekken. Er zijn ook zeker minder afgevaardigden van bedrijven aanwezig. De meeste bedrijven sturen minder mensen”, analyseert Lagerberg.

De CeBIT is nog groot genoeg

“Dat heeft als voordeel dat bezoekers veel gerichter kijken naar bedrijven die interessant zijn. Omdat er minder bezoekers zijn kunnen wij onze aandacht beter verdelen”, zegt de commercieel directeur. Daaroor is het veel makkelijker om contact te maken met bezoekers die wat voor het bedrijf kunnen betekenen en andersom. “Nu weet je zeker dat iedereen specifiek naar bepaalde producten op zoek is.”

Toch lijkt het gegeven van de crisis de bezoeker zelf niet zoveel uit te maken. Manuel Dirksen uit het Duitse Salzhausen ziet het zo: “Er zijn in ieder geval genoeg bezoekers en genoeg bedrijven.” Dat er 25 procent minder standhouders zijn, merkt hij ook niet echt. “De beurs is nog groot genoeg. Ik denk ook niet dat de it-sector al heel erg te lijden heeft onder de crisis.” Dirksen ziet daar het bewijs van in de - volgens hem - nog steeds goed gevulde beurs.