Het bureau is gespecialiseerd in 'social media' en richt zich op bedrijven, die een nieuwe mediastrategie willen ontwikkelen, een digitaal themakanaal of community opzetten of andere innovatieve zaken. The Crowds leveren daarvoor strategie, onderzoek en productie.

Naam en oprichters

De bedrijfsnaam 'The Crowds' is een verwijzing naar de publicatie The Wisdom of Crowds (2004) van James Surowiecki. Hierin beweert de auteur dat grote groepen mensen - onder de juiste omstandigheden - altijd wijzer zijn dan de slimste individuen.

De oprichters hebben alle drie hun sporen verdiend in de omroepwereld, met name op het gebied van crossmedia. Wessel de Valk (1957) was voorheen verantwoordelijk voor de nieuwe media-afdeling van de Vara; Idse de Pree (1970) was eerder Programmaleider Internet bij de Tros en maakte onder meer het themakanaal Sterren.nl, en Erwin Blom (1961) is ex-hoofd van de afdeling Digitaal van de Vpro en columnist van Webwereld.

Anonieme opdrachtgevers

Vooralsnog is er weinig te beleven op de site van het drietal, behalve persoonlijke informatie, een contactformulier, veelgestelde vragen en een handjevol 'social media'-links.

Onder de opdrachtgevers zouden zich een "grote en succesvolle site", een tijdschriftuitgever en een politieke partij bevinden, maar The Crowds noemt geen namen.