Sinds eind juni bekend werd dat er beslag is gelegd op diverse eigendommen van Adam Curry, kunnen de verantwoordelijke curator en de journalistiek weinig goed meer doen bij de voormalige internetondernemer.

Curry verwijt de curator dat hij met nieuws over de beslaglegging naar De Telegraaf is gestapt. De beslaglegging is het gevolg van het faillissement van Rotorjet, het helikopterbedrijf dat Curry in 2000 met Euronet-oprichter Simon Cavendish opzette.

Volgens de curator heeft Curry zich bij het faillissement schuldig gemaakt aan 'actio pauliana': het leeghalen van een bv voor het faillissement, waardoor schuldeisers gedupeerd worden. De curator wijst daarbij onder meer op een opmerkelijke transactie die anderhalf jaar voor het faillissement plaatsvond: Rotorjet maakte toen bijna de complete opbrengst van de verkoop van een Augusta (1,9 miljoen dollar) over aan Curry.

De ex-dj noemt de beschuldiging van actio pauliana echter 'volstrekt belachelijk'. "Tussen die transactie en het faillissement heb ik nog 800.000 euro aan Rotorjet geleend." Curry meent dat de curator zich voor het karretje van zijn voormalige zakenpartner Cavendish (inmiddels: 'Simon Michael Jackson') heeft laat spannen. De twee zijn inmiddels gebrouilleerd.

Hollands Dagboek

Behalve de curator heeft ook de pers het zwaar te verduren op het blog van Curry. Deze week nog was Danielle Pinedo, redacteur van NRC Handelsblad, aan de beurt. Zij kon een complete e-mailwisseling met Curry op de site van de laatste teruglezen. Ook haar bericht dat zij de openbaring van haar e-mails niet op prijs stelde, werd geplaatst.

Pinedo had Curry gevraagd om het Hollands Dagboek voor de zaterdageditie van NRC Handelsblad te schrijven. In deze rubriek beschrijven bekende en minder bekende Nederlanders die in het nieuws zijn, een week uit hun leven.

NRC Handelsblad wilde Curry graag hebben, vanwege 'de veiling van vrijdag aanstaande' (vandaag). Curry gaat vandaag om tafel zitten met de curator die vorige maand beslag liet leggen op een deel van zijn bezittingen. NRC ging er ten onrechte vanuit dat zijn eigendommen vandaag verkocht zouden worden.

In een daaropvolgend mailtje verontschuldigde Pinedo zich voor de vergissing. "Mijn collega had mij verkeerd voorgelicht. Het gaat natuurlijk om de uitspraak (over het faillissement) van vrijdag."

Curry reageerde op zijn weblog: "Het is duidelijk dat je het faillissementsverslag niet heb gelezen noch contact hebt gehad met de rechtbank over een zitting/verhoor of uitspraak. (…) Je had ook gewoon even deze log eens goed kunnen doorlezen. Maar dat lijkt, denk ik, teveel op werk voor een NRC-redacteur. Mailtjes sturen is makkelijker."

Klootzakken

Pinedo is de laatste in een lange rij journalisten en media die Curry op zijn Nederlandse weblog bekritiseert. Eerder wond hij zich al op over de 'eikels' van De Telegraaf en de 'sukkels' van Nova.

Ook neemt Curry gesprekken met journalisten op, zodat hij ze eventueel op zijn weblog kan plaatsen – een 'eer' die onder meer een Limburgse medewerker van het roddelblad Party ten deel viel.

De tirades tegen onnauwkeurige en gemakzuchtige journalisten gaan er bij Curry's lezers in als Gods woord in een ouderling. Curry kan vaak op bijval rekenen van mensen die menen dat 'alle journalisten klootzakken' zijn.

<i><b>Update, 10.45 uur</b> Aanvankelijk werd ten onrechte gemeld dat Curry acht euro zou hebben geleend aan Rotorjet. Dat moest 800.000 euro zijn.</i>