Inmiddels heeft Sonera aangifte gedaan van 'digitale inbraak'. Het projectteam Digitale Recherche, de cybercops, van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) heeft de zaak in behandeling genomen. Sonera zegt deze zaak hoog op te nemen. De internetaanbieder 'schroomt niet de aanrichter van de schade op te sporen en aan te klagen'. Dinsdag is overleg geweest met de recherche. Waarschijnlijk gaat het in de aangifte om de door de hackers afgetapte gegevens van Sonera. De krakers hebben e-mail onderschept en wachtwoorden van Sonera-abonnees en medewerkers gekaapt. Geen klantendata ontvreemd Volgens Sonera zijn systemen waarop klantendata staat ongeschonden gebleven. De hackers zouden dus geen bestanden met persoonlijke gegevens van Sonera-klanten hebben buitgemaakt. Sonera geeft toe dat er is afgetapt. Daarbij zouden de hackers een logbestand met 3000 wachtwoorden hebben gestolen. Volgens de hackers zijn dat er veel meer geweest. In een persbericht zegt Sonera dat de hackers niet hebben voldaan aan hun erecode. Het logbestand was gelekt naar de pers, zonder dat de internetaanbieder was ingeseind door de krakers. Volgens Gerrie Mansur van Hit2000 is Sonera echter al enkele maanden geleden op de hoogte is gebracht van de veiligheidslekken. Het verwijt van Sonera is daarom onjuist. Abonnees de dupe door de Telegraaf Abonnees hebben sinds vrijdagavond geen toegang meer gehad tot hun e-mail en homepage. Dat komt volgens Sonera door dagblad de Telegraaf, die als eerste publiceerde over de kraak. "De Telegraaf weigert inzage te geven in de gegevens die zij in handen heeft gekregen, waardoor Sonera genoodzaakt was alle klanten met dit probleem lastig te vallen", aldus Sonera-directeur Henk Buurman in een verklaring. Sonera meent dat de hackers het bedrijf doelbewust schade hebben willen toebrengen. Dat concludeert het bedrijf uit de wijze waarop dit lek in de publiciteit is gebracht. Volgens Sonera is het lek zwaar overdreven. "Er is nooit sprake van geweest dat de krakers volledige controle over het Sonera-netwerk hebben gehad. Ook is er geen enkele aanwijzing dat er toegang is verkregen tot het internationale netwerk", zegt Sonera. De meeste abonnees zullen hun nieuwe loginnaam en wachtwoord woensdag hebben ontvangen. Bij vertraging van de post komt de brief uiterlijk donderdag binnen. Onmogelijk Hit2000, een bedrijf gespecialiseerd in informatiebeveiliging, liet de Multiweb Gebruikers Groep weten dat het 'onmogelijk' is dat Sonera de problemen heeft opgelost. De hackers zouden ergens op de systemen van de internetaanbieder een 'persoonlijke handtekening' hebben geplaatst die vrijwel onvindbaar is.Eerdere relevante berichten: Megahack treft Sonera en abonnees (10 april 2000)