Temidden van al het tumult rondom de mogelijke samenwerking tussen Netscape en AOL en de antitrustzaak tegen Microsoft, hebben Gates en de zijnen een mijlpaal bereikt. Voor het eerst is het marktaandeel van de Internet Explorer dat van Netscape voorbij gegaan. De laatste meting van november laat een verhouding van 50 procent (voor IE) en 45 procent zien (zie de Snippers van 27 september). Toen het reclamebureau AdKnowledge in januari 1997 met zijn meting begon, lagen de cijfers nog heel anders: 20 %voor IE en 77% voor Netscape. AdKnowledge komt tot zijn cijfers door op één dag van 10 miljoen advertenties op 1000 bekende websites na te gaan met welke browser ze zijn benaderd. Weer een reden om je browser aan de wilgen te hangen: CustomDisc, één van de bedrijven die muziekliefhebbers online CD's laat samenstellen, brengt zijn concept over naar de echte platenwinkel. Klanten kunnen in de winkel naar een soort juxebox lopen, hun persoonlijke CD samenstellen met fragmenten die in het apparaat staan opgeslagen en met hun credit card het schijfje kopen. De juxebox floept binnen vijf minuten de CD naar buiten, aldus CustomDisc. Een schijf kost 4,99 dollar plus een dollar voor elke muziekje dat je er op laat branden. CustomDisc heeft meer dan 185.000 songs in de aanbieding van 125 (veelal) kleinere platenlabels in de Verenigde Staten. Wat de PTT betreft kan de kerstboom dit jaar in het bos blijven staan. Via haar website biedt Tante Post vanaf 6 december een "fraaie" screensaver aan waarmee de PC "een warm decembergevoel uitstraalt". Surfers kunnen ook online kerst- en Nieuwjaarskaarten ontwerpen èn afdrukken. De home-made kaarten kunnen voorzien van de speciale decemberzegel (van 55 cent) op de post worden gedaan. Ook is er een familiespel met vragen over de 20ste eeuw, waarmee elke week prijzen zijn te winnen. Tante Post heeft zelfs een programmaatje in de aanbieding dat je in 1999 verjaardagen van vrienden en bekenden helpt herinneren. Planet Internet lijkt een opvolger te hebben gevonden voor de onnavolgbare Daily Planet. Met de Planet Weekly zegt de redactie de abonnees beter op de hoogte te kunnen houden over de ontwikkelingen op Internet en bij provider WXS/Planet. Het e-zine brengt het beste uit Net Binnen, de rubriek met leuke en opvallende websites; de beste bezochte websites nationaal en internationaal op de proxyservers van Planet; download van de week; en stemming van de week. De wekelijkse e-mail is in tegenstelling tot de Daily Planet alleen voorbehouden aan de abonnees. Het eerste nummer verscheen op vrijdag de 13de (november). [ Met een bijdrage van Laurens Verhagen ]