9292ov gaat in dit najaar een basisset aan OV-gegevens beschikbaar maken voor derden. Voor een gedeelte van die data zal betaald moeten worden, maar hoeveel 9292 gaat vragen wil het bedrijf niet kwijt. Er is sprake van een "level playing field", wat betekent dat iedereen die aanklopt voor de data hetzelfde bedrag moet betalen. Daarnaast moet de koper van de data met 9292 aan tafel om de data te verkrijgen.

Kamervragen

Ook de overheid wil de OV-data tegen betaling ontsluiten. Dat moet gebeuren via het project NDOV, waar op dit moment nog aan wordt gewerkt. Tegen het eind van het jaar wordt pas besloten op welke manier die data precies beschikbaar wordt gesteld. Uiteindelijk moet het NDOV (Nationale Data Openbaar Vervoersgegevens) ergens in 2012 zijn afgerond. Vanaf dit najaar zullen partijen die toegang willen tot de OV-data afhankelijk zijn van de dienst die 9292 aanbiedt.

Daarover stelt Kamerlid Kees Verhoeven van D66 na een publicatie van Webwereld deze week Kamervragen aan minister Melanie Schulz van Haegen van Infrastructuur en Milieu (IenM). Verhoeven wil onder andere weten wat 9292 voor de data gaat vragen en of het binnen de Digitale Agenda van de regering past en hoe het aansluit op eerdere plannen voor het NDOV die later zijn gewijzigd. De partij maakt zich vooral zorgen over de ontsluiting van de data voor kleine innovatieve ondernemers die mogelijk de boot missen door de betaaldrempel. OV-data zou gratis moeten zijn, stelt Verhoeven.

Obstakels uit de weg ruimen

De OV-data moet, volgens een zegsvrouw van IenM, door de vervoerders zelf uiteindelijk gratis worden aangeboden aan de markt. Het probleem is dat de data niet uniform wordt aangeboden. Daarnaast is het haast ondoenlijk voor externe partijen om net zo'n database aan te leggen als 9292 heeft gedaan. 9292 is een bedrijf dat is opgericht door de Nederlandse vervoerders. Zowel het betaald vrijgeven van data door 9292 als het project NDOV willen hier een uitkomst bieden.

"Het punt is niet dat 9292 een private partij is, maar dat er meerdere private partijen toegang moeten krijgen tot de gegevens van Nederlandse vervoerders", schrijft D66 in een toelichting aan Webwereld. "9292 bezit deze gegevens en wil deze tegen betaling vrijgeven aan andere private partijen. Wij vinden dat er geen onnodig hoge barrières moeten worden opgeworpen, zodat het kleine spelers in de markt onmogelijk wordt gemaakt om producten te ontwikkelen. De ontwikkeling van deze producten draagt namelijk bij aan het vereenvoudigen van het reizen per OV."

Het grootste probleem is volgens D66 niet of er wel of niet betaald moet worden voor de gegevens, maar de manier waarop ze worden ontsloten. "De pijn in dit dossier ligt dus niet in het feit dat het niet gratis ter beschikking wordt gesteld, maar dat deze informatie zonder barrières beschikbaar moet worden gesteld aan alle partijen, dus ook kleine ontwikkelaars", licht de partij verder toe.