De huidige cookiewet zorgt in de praktijk voor te veel problemen en onduidelijkheid en dus is aanpassing noodzakelijk. Dat vindt Tweede Kamerlid Kees Verhoeven van D66.

Verhoeven wil dat Minister Kamp van Economische Zaken samen met toezichthouder OPTA gaat kijken hoe de wet kan worden aangepast zodat websites geen expliciete toestemming moeten vragen wanneer er statistische cookies worden verzameld die verder niet worden gedeeld.

Geen toestemming voor webstatistieken

D66 is er na overleg met bedrijven en brancheorganisaties van overtuigd dat versoepeling van de wet noodzakelijk is. De partij dient vanavond het voorstel in tijdens het Algemeen Overleg over de Telecomwet. Het idee is om een nieuwe categorie bij first party cookies vast te stellen, waardoor websites geen expliciete toestemming hoeven te vragen voor cookies die alleen statistieken verzamelen. Een bekende en veel gebruikte tool daarbij is Google Analytics, dat alom gebruikt wordt om websiteprestaties te verbeteren.

Retailers zien de wetswijziging graag tegemoet. Branchevereniging ThuisWinkel.org stelt heel blij te zijn met een eventuele verruiming van de cookiewet. “Wanneer we het gebruik van statistische cookies in een nieuwe categorie stoppen zijn 80 procent van de problemen opgelost. Dit is absoluut positief voor onze sector", meldt directeur Wijnand Jongen, die hoopt dat deze oplossing Nederland meer in de richting van de situatie in overige Europese landen brengt, waar de cookiewet minder streng wordt gehanteerd.

Lastige situatie voor bedrijven

Volgens D66 schept de huidige uitvoering en handhaving van de wet vragen. De partij stemde vorig jaar zelf in met de wetswijziging Telecomwet door de PVV en de PvdA, waardoor de huidige situatie ontstond.

Verhoeven: “Maar wij wisten toen al dat het voor veel bedrijven een lastige situatie zou opleveren. Na lang praten met alle partijen komen we nu met een voorstel om een nieuwe verdeling te maken. First party cookies die alleen gebruikt worden voor statistieken, behoeven geen expliciete toestemming."

'Technisch geen ondenkbare route'

Dat betekent dat dergelijke statistieken ook niet gedeeld worden met Google zelf. Volgens Verhoeven is dit technisch geen ondenkbare route. “Een dergelijk schuifje kan er komen binnen Google Analytics. De toezichthouder kan vervolgens controleren of Google zich er aan houdt een geen verzamelde statistieken alsnog gebruikt."

Toezichthouder OPTA is in ieder geval bereid tot nieuw overleg. “Voor ons als toezichthouder is nu duidelijk wat wel en niet mag. Wij gaan zelf niet over wetswijzigingen, maar zullen er mee werken zodra deze er ligt. Wij zien een uitnodiging van het Ministerie van Economische Zaken dan ook graag tegemoet", meldt woordvoerder Tim Rosendahl van OPTA.

Tempo maken

Verhoeven hoopt op een snelle wijziging. “We moeten natuurlijk verder debatteren over de technische problemen, ook met de OPTA. Of er uiteindelijk iets gaat gebeuren hangt van de minister af. Wij willen er in ieder geval tempo achter zetten, en komen vanavond met het voorstel. Het is tijd om duidelijkheid te scheppen."

Update 16.00 uur: De branchevereniging Dutch Dialogue Marketing Association (DDMA) laat weten erg blij te zijn met het initiatief. “Fijn dat iemand uit de politiek deze handschoen oppakt. Door de toestemming niet meer te verplichten voor first party analytics, verlos je een groot deel van het bedrijfsleven, vooral het MKB, van een probleem. De gelegenheidsblogger, de kleine retailer, de office supplier en andere B2B dienstverleners, die gewoon willen weten hoeveel mensen hun site bezoeken, worden enorm geholpen”, aldus DDMA-juriste Jitty van Doodewaerd.