Abonnees van De Volkskrant, Algemeen Dagblad, NRC Handelsblad, Trouw en Het Parool krijgen stapsgewijs vanaf het tweede kwartaal dit jaar gratis internettoegang aangeboden. Dit meldt PCM in een persbericht. De technische aspecten van de internetaanbieding laat PCM geheel over aan MCI WorldCom. Volgens Maarten Kleyn, projectmanager ICT van PCM Interactieve Media (PIM), neemt de uitgever de dienst Virtual ISP af. Dergelijke diensten worden aangeboden door diverse telecombedrijven. Iedereen die het geld ervoor overheeft kan zo providertje spelen. Scoren op content PCM zegt dan ook niet te willen scoren door toegang te bieden, maar met inhoud. De kranten zullen alle afzonderlijk een portalsite ontwikkelen waarop een breed scala aan diensten wordt aangeboden. Klanten zullen nieuws per e-mail ontvangen en wellicht toegang krijgen tot archieven van het betreffende dagblad. Ook andere webdiensten liggen in het verschiet. De Volkskrant experimenteert bijvoorbeeld al met een online veiling. Via de Volkskrant Webshop is het al enige tijd mogelijk boeken en andere producties van de krant te bestellen. Ook rubrieksadvertenties, de 1 in 3 mini's, kunnen via het web worden opgegeven. Online geld verdienen Naast dergelijke webdiensten zullen de dagbladsites worden opgetuigd met mogelijkheden voor PCM om geld te verdienen. NRC en Parool hebben bijvoorbeeld plannen voor het verkopen van theater- en concertkaartjes via hun sites. Andere beproefde constructies krijgen ook een plek op de PCM webportalen. Gebruikers zullen na het lezen van een boekrecensie met enkele muisklikken het boek kunnen bestellen. PCM int dan een percentage. Deze constructie is mogelijk met elk product dat online verkrijgbaar is. Internetredacties niet blij De internetredacties van de dagbladen moeten zorgdragen voor de inhoud van de sites. Bronnen bij enkele van de betreffende kranten melden dat de redacties niet staan te juichen. Zij zouden geen stem hebben gehad in de besluitvorming ISP te worden. De huidige sites zijn al moeilijk bij te werken, laat staan een compleet nieuwe portal. Verder wordt geklaagd over het weinig gebruiksvriendelijke webpublicatiesysteem en de bureaucratische rompslomp. Daarnaast zijn de webdiensten van de kranten bepaald niet vernieuwend te noemen, voornamelijk in vergelijking met Amerikaanse collega's, enkele Nederlandse internetaanbieders en concurrent De Telegraaf. Als men wil gaan scoren op inhoud zullen de sites een gedaantewisseling moeten ondergaan. Mager aanbod Wie een internetabonnement neemt bij PCM krijgt enkel een inbelaccount en een e-mailadres. Op termijn krijgen de gebruikers ook ruimte voor een homepage. Welke e-mailadressen gereserveerd zijn voor de internetabonnees is nog niet bekend, elke krant mag dat afzonderlijk beslissen. Op de nieuwe webportalen komen uiteraard ook advertenties te staan. PCM heeft daarvoor een contract gesloten met 24/7 Nederland, een bureau gespecialiseerd in webvertising.