Ibood, een afkorting van 'Internets best online offer daily', biedt normaal gesproken elke dag één product te koop aan. Vaak gaat het om consumentenelektronica en gadgets, maar ook parfum en messensets zijn inmiddels de revue gepasseerd.

Deze week houdt Ibood een actie waarbij het product dat die dag te koop wordt aangeboden, dagelijks op drie willekeurig momenten te winnen is. Deelnemers moeten zich van tevoren aanmelden voor de actie, en daarbij ook de e-mailadressen van drie vrienden vermelden.

Deelnemers kunnen het product winnen door een vraag te beantwoorden. Drie keer per dag wordt een nieuwe vraag gesteld op een onaangekondigd tijdstip. Een half uur voordat een nieuwe ronde begint verschijnt echter een klok op de website, die aftelt totdat de vraag verschijnt.

De vragen variëren in onderwerp en moeilijkheidsgraad. Woensdag was een van de vragen: " Welk dorp ligt 1,52 graad ten zuiden en 2,21 graad ten oosten van het meest westelijk gelegen dorp in Afrika (welke op 0,1 graad na een draaisnelheid van 1670 km/uur heeft)?"

Volgens Ibood-woordvoerster Jessica van Hoogenhuyze is de actie een daverend succes. "Vanaf afgelopen maandag hebben inmiddels 800.000 mensen meegedaan aan de prijsvragen", aldus Van Hoogenhuyze. Volgens de zegsvrouw is er sprake van een 'hype'. "Iedereen praat erover", zo verklaart Van Hoogenhuyze tegenover Webwereld.

De tijdelijke actie is vooral bedoeld als marketingstunt. "We bestonden 15 september één jaar en vonden het mede daarom leuk om dit als marketingstunt te doen", zo zegt Van Hoogenhuyze. "We geven iedere dag zo'n 200 tot 300 artikelen weg", legt de Ibood-woordvoerster uit. De kosten worden deels gedekt door contracten met de fabrikanten van de aangeboden producten.

Speedshoppen

De Groningse webshop Itoko.nl, die ook dagelijks één product aanbiedt, maakte overigens woensdag bekend een nieuw 'uniek concept' te hebben ontwikkeld: speedshoppen. Vanaf 10 oktober biedt de webwinkel aanbiedingen aan, die slechts 10 minuten online staan.

Het bedrijf doet dit omdat uit eigen onderzoek blijkt dat klanten zich bij veel webshops vervelen. "Ze willen wat te beleven hebben tijdens het online shoppen en vinden de reguliere webshops saai en weinig uitdagend", aldus Itoko. Daarom zet het bedrijf elke tiende van de maand vanaf 22.00 uur tien minuten lang een aanbieding online.