De afgelopen dagen was Daikatana twee keer in het nieuws. Twee bewijzen voor de stelling dat ION Storm zich niet meer al te druk maakt over de shooter. De marketingblunders van ION Storm en uitgever Eidos zorgden tijdens het jarenlange productieproces van Daikatana al voor veel leedvermaak, het matige eindresultaat deed daar vervolgens nog een schepje bovenop. De voormalige gamersheld John Romero (Wolfenstein 3D, Doom, Quake) gaf geen krimp, bleef publiekelijk volhouden dat dit de beste shooter was die hij ooit had gemaakt en onthield zich verder van ieder commentaar op de kritiek die hem ten deel was gevallen. Een van de speerpunten van die kritiek was dat Daikatana zó buggy was, dat de game op verschillende configuraties niet of nauwelijks was uit te spelen. Het duurde tot half juli voordat de eerste patch verscheen, maar de ruim 44 Mb grote update bleek slechts te werken met de Amerikaanse versie. John Romero beloofde vervolgens snel met een nieuwe patch te komen, die ook de Europese uitvoeringen van het spel zou verbeteren. Daarna bleef het echter twee maanden lang stil. Vragen in het forum op de officiële Daikatana-site werden door de betrokkenen niet of nauwelijks beantwoord en op zijn eigen website had Romero het voornamelijk over zijn oude successen of over vriendin Stevie 'Killcreek' Case. De voorbije dagen was Daikatana echter weer in het nieuws. Twee keer zelfs, en de nieuwsfeiten laten zien dat ION Storm zich blijkbaar niet al te druk maakt over het opbouwen en in stand houden van een serieuze Daikatana-community. Eerst werd melding gemaakt van een nieuwe patch. Om de game naar versie 1.2 te tillen moet opnieuw een fors aantal Mb's worden binnengesleept (24,5 om precies te zijn), maar ernstiger is het feit dat ook deze update alleen met de Amerikaanse uitgave werkt. Bezitters van de Europese versie moeten het dus nog steeds doen met hun winkelexemplaar. Aangezien die voor veel gamers onoverkomelijke problemen oplevert, zullen niet-Amerikanen het spel waarschijnlijk boos en gefrustreerd in de kast gooien. Om er vervolgens nooit meer naar om te kijken. De houdbaarheid van Daikatana lijkt verder te worden ingekort door de weigering van ION Storm om de broncode van het spel vrij te geven. De ontwikkelaar kondigde dit het afgelopen weekend aan op de fansite Planet Daikatana. Een en ander houdt in dat de ontwikkeling van mods voor de shooter zo goed als onmogelijk wordt. Als reden geeft ION Storm op dat de makers inmiddels met hun volgende project bezig zijn, en daardoor geen tijd hebben om de release van de broncode te ondersteunen. Bovendien is de broncode volgens ION Storm zo verminkt tijdens de ontwikkeling van het spel, dat modmakers er ook nauwelijks iets aan zouden hebben. eXodus Mod Judgment, de enige mod voor Daikatana die in voorbereiding was, is na het nieuws onmiddellijk afgeblazen. 'I'm greatly pissed by this turn of events', zegt projectleider eXodus in een bericht op Planet Daikatana, om er wat ironisch aan toe te voegen: 'I leave you to give tribute to the Unfinished Masterpiece known as Daikatana'. De makers gaan zich nu bezighouden met een mod voor Deus Ex, waarvoor inmiddels wel een Software Development Kit verscheen. De knutselaars onder de Daikatana-fans moeten het doen met de editor die ION Storm een tijdje geleden uitbracht. Veel meer dan het ontwerpen van nieuwe maps laat die tool echter niet toe. De slechte nazorg van ION Storm heeft nu al een tijdje merkbare gevolgen voor de populariteit van Daikatana. Fansites verdwijnen (Daikatana Nation) of worden vrijwel niet meer bijgewerkt ( Daikatana Headquarters), de servers blijven leeg en het Daikatana-forum wordt vrijwel alleen nog bezocht door ramptoeristen. Enkel Gwog, webmaster van Planet Daikatana, en een paar fanatieke volgelingen verdedigen John Romero's doodgeboren kindje nog met hand en tand. Maar ook zij zullen na de laatste ontwikkelingen moeten erkennen dat het nauwelijks nog te voorkomen is dat Daikatana binnen afzienbare tijd in de vergetelheid verdwijnt.