In een jaar tijd is de verkoop van mobieltjes met bijna 4 procent afgenomen. Nokia blijft marktleider ondanks dalende verkopen. Consumenten blijven huiverig over nieuwe datadiensten.
Door
Webwereld redactie
|Webwereld
De verkoop van mobiele telefoons nam in de eerste drie maanden van dit jaar met 3,8 procent af tot 93,8 miljoen telefoons. In dezelfde periode een jaar eerder lag het aantal verkochte toestellen nog op 97,4 miljoen. Dat blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau Gartner Dataquest. In absolute aantallen liet
Nokia een daling van 2,9 procent zien. In het eerste kwartaal van dit jaar verkocht het bedrijf 32,5 miljoen mobiele telefoons. Dat was een jaar eerder nog 33,5 miljoen. Ondanks deze daling nam het marktaandeel van de Finse fabrikant wel iets toe. Dat heeft te maken met het grote verlies aan marktaandeel van veel kleine fabrikanten. Nokia blijft veruit de grootste producent met een marktaandeel van 34,7 procent. Nummer twee in de ranglijst is het Amerikaanse
Motorola met een marktaandeel van 15,5 procent (was 13,6 procent). Opvallend groot is de groei die
Samsung het afgelopen jaar doorgemaakt heeft. Dit bedrijf verkocht in het eerste kwartaal dit jaar meer dan 9 miljoen toestellen. Dat is meer dan 48 procent zo veel mobiele telefoons als in dezelfde periode een jaar eerder. Het bedrijf neemt een comfortabele derde positie op de ranglijst in.
Datadiensten
De verzadigde markt in met name West-Europa heeft er voor gezorgd dat de verkoop van mobiele telefoons in het geheel afgenomen is. Volgens onderzoekers van Dataquest zijn consumenten op dit moment nog erg terughoudend om hun huidige mobiele telefoon te vervangen door een model dat overweg kan met datadiensten (gprs). Ze zijn volgens
Dataquest nog niet overtuigd van de toegevoegde waarde van dergelijke diensten.