Wanneer een artiest door Warner wordt ontdekt kan deze een speciaal Shazam-Warner-platencontract krijgen, zegt Shazam op zijn website.

Warner Music Group probeert net als elk ander ouderwets platenlabel grip te krijgen op de snel veranderde muziektrends. Vroeger hadden platenmaatschappijen veel meer zicht op wat er wel en niet populair is of (vooral) werd, en konden ze dit door hun marktdominantie beter sturen. Met de opkomst van online muziekwinkels, YouTube en apps zoals Shazam is dit allemaal veel lastiger voor ze geworden.

Muziek herkennen en dan kopen

Shazam is een app die in enkele seconden muziek kan herkennen door je smartphone in de buurt van een speaker te houden. Wanneer het nummer en artiest is geïdentificeerd probeert het de gebruiker te bewegen het nummer te kopen via bijvoorbeeld iTunes, Spotify of Google Play.

Tevens kan er gekeken worden welke artiesten populair zijn op specifieke locaties. Volgens Shazam wordt de app tienduizend keer per minuut gebruikt om muziek te herkennen. Shazam is deels ook een communityproject waar gebruikers meehelpen om muziek te taggen.