Thuisgebruikers en kleine bedrijven kiezen in de huidige economische neergang voor goedkopere pc's, aldus Brian Gammage, analist van Dataquest, onderdeel van Gartner. Het merk is minder belangrijk geworden. Bij de grotere bedrijven heeft Dataquest deze trend nog niet kunnen ontwaren. Van de vijf grootste pc-producenten zagen er in het afgelopen derde kwartaal vier hun verkopen dalen vergeleken met vorig jaar, volgens het rapport van Dataquest, dat de markt in Europa, Afrika en het Midden-Oosten onder de loep nam. Het marktaandeel van de kleinere bedrijven steeg met 5,5 procent. "Iedereen kijkt naar de prijzenslag tussen Dell, Compaq en Hewlett-Packard, maar ook AMD en Intel voeren een prijsoorlog. De kleine pc-makers doen daar hun voordeel mee", zo zei Gammage. Niettemin vielen de pc-verkopen voor het eerst in de geschiedenis terug, volgens het onderzoek van Dataquest. In het derde kwartaal werden 8,66 miljoen computers verkocht, 6 procent minder dan vorig jaar. De verkopen in de zakelijke markt daalden met 4,3 procent, die in de consumentenmarkt met 10,7 procent. Gammage verwacht dat de pc-markt in Europa pas in de tweede helft van volgend jaar weer zal aantrekken. Compaq is in de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika marktleider met een marktaandeel van 11,4 procent, gevolgd door Dell met 8,6 procent en Fujitsu Siemens met 7,4 procent. Van die drie wist alleen Dell meer computers te verkopen dan in dezelfde periode vorig jaar. Dell boekte een verkoopstijging van 5,6 procent. Compaq verkocht bijna 19 procent minder pc's, Fujitsu Siemens zag de verkoop met 24 procent teruglopen.

Nederland

In Nederland werden in het derde kwartaal 361.000 pc's verkocht, ruim 12 procent minder dan vorig jaar. Compaq is de grootste computerverkoper in Nederland met een marktaandeel van 23,6 procent. Het bedrijf zag wel de verkopen met 5 procent teruglopen. Dell heeft een marktaandeel van 12,9 procent, Hewlett-Packard volgt met 9,4 procent, Toshiba met 8,1 procent en Fujitsu Siemens completeert de top-5 met een marktaandeel van 5,1 procent. Fujitsu Siemens zag de verkopen met meer dan 50 procent teruglopen, terwijl Toshiba juist 43 procent meer pc's verkocht. De verkopen van Hewlett-Packard daalden miniem, terwijl Dell 13 procent meer computers aan de man wist te brengen. De trend dat kleine pc-makers populairder worden doet zich in Nederland niet voor. Het marktaandeel van de `overige pc-makers' daalde zelfs licht.