Het marktonderzoeksbureau, onderdeel van Gartner Group, verwacht dat de prijzenslag zowel op de markt voor desktopcomputers als voor laptops zal plaatsvinden. De strijd zal gaan tussen computerproducenten als Hewlett-Packard, IBM en Compaq, die via winkelketens hun producten aan de man brengen, en bedrijven als Dell en Gateway die alleen rechtstreeks aan consumenten leveren. Dell en Gateway zullen hun marges verlagen, zo verwacht Dataquest. "En dat zal voor de andere partijen een aanleiding vormen om eens goed na te denken over de manier waarop zij hun pc-onderneming runnen", zo zei Martin Reynolds, vice-president van Dataquest, in een verklaring. De prijzenoorlog komt bovenop de problemen die pc-makers toch al hebben vanwege de slechte economische omstandigheden. Niettemin verwacht Dataquest een groei van het aantal verkochte pc's met 10,7 procent tot 144,5 miljoen. Wel waarschuwt de organisatie dat als de problemen van dit moment aanhouden of toenemen, de groei tot onder de tien procent kan zakken. Dataquest wijst er verder op dat de pc-markten in de Verenigde Staten, Canada en West-Europa verzadigd beginnen te raken. Om in die markten groei te kunnen realiseren, moeten consumenten tot vervangingsaankopen overgehaald worden. In minder verzadigde markten als Zuid-Amerika kan groei worden gerealiseerd met prijsverlagingen en slimme reclamecampagnes, aldus Dataquest. Maar dan nog bestaat het gevaar van mislukking door de slechte macro-economische omstandigheden. Voor 2002 voorziet Dataquest een groei van 14,5 procent tot 165,5 miljoen verkochte computers. Het jaar erop zakt de groei af tot 8,6 procent om in 2004 weer iets op te lopen tot 9,7 procent. Dat jaar zouden er dan bijna tweehonderd miljoen pc's verkocht worden.