De ING Bank blijft verhoogde veiligheidsmaatregelen nemen vanwege de recente DDoS-aanvallen, die de online bankdiensten MijnING, iDeal en de mobiele app de afgelopen week buitensporig ontregelden.

De bank wil niet meer kwijt dan dat het bij een aanval via een firewall ongewenst dataverkeer scheidt van gewenst verkeer, maar bevestigt wel dat het nog altijd in opperste staat van paraatheid verkeert.

Die situatie zal dit weekend niet veranderen. “Door de genomen veiligheidsmaatregelen tegen DDoS-aanvallen kan het inderdaad zo zijn dat het internetbankieren mogelijk beperkt beschikbaar is. Het heeft voor ons de hoogste prioriteit om het online betalingsverkeer beschikbaar te houden voor onze klanten", meldt ING-woordvoerder Jeroen Baardemans vrijdagmiddag aan Webwereld.

Gewenst en ongewenst bezoek

Donderdagavond was de ING Bank voor het laatst langdurig onbereikbaar voor het internetbankieren. Of het weer om een DDoS-aanval ging, is niet bevestigd maar ietwat cryptisch werd op de eigen site omschreven dat gewenste bezoekers het slachtoffer kunnen worden van ongewenste bezoekers.

“Op het moment dat het ongewenste dataverkeer extreem groot wordt is de firewall zo druk met het tegenhouden van dit ongewenste verkeer dat ook de gewenste bezoekers er niet meer doorheen komen", luidde dat statement, dat op het moment van schrijven nog altijd op de website staat.

Op verdere vragen van Webwereld over de huidige situatie en maatregelen voor de komende dagen wordt niets prijsgegeven. Baardemans: “In verband met de veiligheid, en om aanvallers niet wijzer te maken dan ze al zijn, zijn wij terughoudend met deze informatie."