Gartner heeft een hype cycle bedacht dat dit verschijnsel verklaart. Zelf heb ik mijn eigen cycle ontworpen:

Fase 1: Het opkomende idee

Fase 2: Spring op de trein

Fase 3: Maak het tastbaar

Fase 4: Vergroot je marktaandeel

Fase 5: Creëer een melkkoe

‘Het Opkomende idee’ verwijst naar degenen die hebben bijgedragen aan het tot stand komen van cloud computing, of aan welk ander idee dan ook. Dit bedenken en uitwerken van ideeën gebeurt altijd en overal. De meeste concepten dringen alleen niet door tot het grote publiek, omdat ze het nooit tot een hype brengen. En dat is toch noodzakelijk voor een opkomende technologie. In het geval van cloud computing heeft het concept flink wat vaart gekregen.

‘Spring op de trein’ verwijst naar de afgelopen anderhalf jaar. De leveranciers en consutants zagen cloud computing opkomen en ze kregen in de gaten dat er aandacht voor was. Toen zijn ze gaan investeren om hun eigen technologie en diensten aan te laten sluiten op de hype. Daarnaast lieten ze de hype duidelijk terugkomen in hun marketingmachine. Het hypewoord zag je daarin ineens veel vaker terugkomen.

‘Maak het tastbaar’ is wat je zult gaan zien tussen nu en 2012. Terwijl de hype tot rust komt, wat op dit moment gebeurt, wordt het voor de leveranciers tijd om een echte strategie te gaan bedenken voor hun technologie. Ze moeten een stukje markt definiëren waar ze zich op gaan richten. Ze kunnen niet meer alleen zeggen dat ze een ‘cloud technologie’ hebben, ze moeten nu ook echt specifieke doelen laten zien, zoals beveiliging, beheer, ontwikkeling, deployment of het testen van applicaties. De leveranciers die geen specifieke strategie rond hun technologie hebben, zullen die nooit geloofwaardig kunnen verkopen.

‘Vergroot je marktaandeel’ gaat op voor die leveranciers van cloud computing die ook echt miljoenen gaan verdienen aan hun producten en daarmee hun marktaandeel vergroten. Tijdens deze fase zullen er veel technologieën afvallen, terwijl andere juist zullen floreren. Tegen het einde van deze fase zullen er maar een paar infrastructuur en platform cloud providers over zijn. Doorslaggevend hierbij is de hoeveelheid geld die ze erin willen pompen en de grootte van het marktaandeel dat ze kunnen veroveren.

‘Creëer een melkkoe’ is het devies voor de cloud providers die de geweldige groei van de markt hebben overleefd, waarbij ze vaak andere providers hebben opgeslokt. In deze fase zul je nog maar weinig over cloud computing horen. Dan is onze aandacht al lang verlegd naar andere hypes. Maar tegen die tijd zijn de cloud computing leveranciers al lang geweldige miljardenondernemingen geworden, dus die verschuiving van aandacht kan ze niet meer zoveel schelen.

En dan begint het allemaal weer van voor af aan. Wat is ICT toch een geweldige tak van sport!

Bron: Techworld