Network Associates, maker van McAfee-software, stelde haar risicometer op vrijdagavond (Nederlandse tijd) bij van hoog naar gemiddeld. Amerikaanse bedrijven draaiden inmiddels op volle toeren en verspreiding van de nieuwe worm bleef uit. De meeste makers van antivirussoftware sloegen vorige week donderdag groot alarm. Er was een nieuwe worm gesignaleerd, een opvolger van de wereldberoemde Love Bug. De voorlichting beangstigde alle computergebruikers en systeembeheerders. De opvolger van de Filippijnse liefdesbrief zou de computer in luttele seconden onklaar kunnen maken. Niet alleen de virusbestrijders sloegen alarm. De Amerikaanse overheid kondigde onmiddellijk een onderzoek aan. De makers van deze worm zullen boeten, was de boodschap van Justitie-minister Janet Reno. De PR-activiteiten van de softwarebedrijven en de daarop volgende aandacht van de media worden bekritiseerd. Mikko Hypponen van het Finse F-Secure spreekt van een 'hype' en noemt de publiciteit 'overdreven'. Softwaremaker Trend Micro deed druk mee aan de verspreiding van het virusnieuws. Het bedrijf steekt nu de hand in eigen boezem. "Deze industrie is gebouwd op hype en waarschuwingen, we hebben niet veel geloofwaardigheid", aldus Dan Schrader van Trend Micro tegen Wired. Anderen menen dat verspreiding VBS/NewLove is voorkomen door alle publiciteit. "Het lijkt erop dat mensen oplettend zijn geweest en ogenblikkelijk iedereen hebben gewaarschuwd", aldus een analiste van onderzoeksbureau IDC. Eerdere relevante berichten: Nieuwe worm vernietigt alle bestanden in 20 seconden (19 mei 2000) Filippijnse autoriteiten stuitten op virusdreigement (17 mei 2000) Microsoft beperkt functionaliteit Outlook drastisch (16 mei 2000)