De Apple Watch is gemaakt voor de Chinese markt, en niet voor ons. Althans, je kan het ding wel kopen en er mee spelen, maar het voegt in de Westerse wereld weinig waarde toe. In China daarentegen is de communicatie via de Watch de ultieme uitvinding.

In een mooie analyse voert The Register ons mee naar de Chinese denkwereld, en vooral de moeilijkheden die de Aziaten hebben in het communiceren met elkaar. De Apple Watch voorziet in oplossingen.

Meekijken tijdens het karaktertekenen

Briljant is het laten meekijken van je gesprekspartner bij het tekenen van de moeilijke Chinese karakters. Elke 'veeg' met je vinger wordt immers direct getoond aan de tegenpartij, waardoor die de opbouw van het karakter mee kan beleven. Nu zijn wij geen sinologen en al helemaal geen kenners van de vele Chinese talen (Wu, Mandarijn, Kantonees, Jin, Hui, Pinghua, Ke, Min, Gan, Xiang, om maar enkele te noemen), maar we nemen direct aan dat de volgorde van de opbouw van zo'n karakter essentieel is voor het begrip van de communicatie.

De Chinees kan de trilfunctie van de Apple Watch gebruiken om de gesprekspartner erop te wijzen dat hij via de dure gadget wil communiceren, zodat deze direct live de vingerveegopbouw van het karakter mee kan beleven.

Volgens The Register is deze functie ook de reden dat Apple zijn marketing is begonnen in China, met nota bene een voorpagina van de Chinese Vogue.