In KPN zet glasvezel op laag pitje publiceerde de Volkskrant gisteren:

"Het aantal betalende glasvezelklanten van KPN op dit moment (tussen de 10 duizend en 15 duizend) ten opzichte van het aantal aansluitingen (460 duizend aan het eind van het derde kwartaal) zou ook op een gebrek aan interesse voor bijzonder snel internet wijzen."

Dit kon er nog wel bij in wat een desastreuze week voor glasvezel, ook al is het is niet waar. Weliswaar is het merendeel van de glasaansluitingen ongebruikt, tragiek op zich, maar het cijfer is een leugen, Want de feiten, een half jaar geleden:

* Op en kleine 350.000 woningen die met glasvezel zijn ontsloten zijn er bijna 140.000 klanten;

* Het aantal huishoudens dat een glasaansluiting kon krijgen groeide van maart 2008 tot maart 2009 met 85 procent, van 188.000 naar 349.000; een groei van 85 procent in één jaar;

* Slechts 62 procent betreft een werkende aansluiting tot in de meterkast: 216.000, een toename van 52 procent;

* Het aantal actieve abonnees was gegroeid van 'tenminste' 84.000 naar 139.000, 65 procent meer.

Die 'tien- tot vijftienduizend' afnemers van KPN zijn in de krant gedeeld door 450.000 aansluitingen van Reggefiber. Niet zo'n klein beetje fout dus.

Weinig overtuigend

Feit is dat het niet goed gaat met de afname van glasvezelverbindingen thuis. Je zou toch minstens op 80 procent moeten zitten om van een succes te spreken. Waar ging het fout?

De technologie verloor vooral een marketingstrijd, zowel bij de overheid als bij consumenten. Dat speelde vooral in steden als Amsterdam en Rotterdam. In Amsterdam waren begin 2009 van de beloofde 43.000 aansluitingen er minder dan 10.000 gerealiseerd.

Daarop waren hooguit 3.000 abonnementen geactiveerd. Dan kun je het mooiste model ter wereld hebben waar zelfs eurocommissaris Neelie Kroes niet van terug had met nauwgezet onderzoek. Maar onder de streep is het mislukt.

Hetzelfde laken een pak in Rotterdam, ofschoon op veel kleinere schaal: 500 abonnees op 4.500 aansluitingen begin dit jaar. De beschuldigende vinger ging in beide steden naar BBned, de operator. Je kunt erover twisten of deze dochter van Telecom Italia, te koop en te weinig winst makend, met die schuld kan worden opgezadeld.

Want je had toch mogen verwachten dat mensen in de rij zouden staan voor glas? Dat het instaptarief extreem laag zou zijn. Immers, had umts niet bewezen dat je het volk daarmee over de streep moet trekken, nadat ook mobiel internet jarenlang een zorgenkind was?

In plaats daarvan werd gekozen voor een model met 'gemeenschapszin' van Reggefiber. Dat is een prachtig sociaal principe, gebaseerd op gebundelde vraag van een gemotiveerde bevolking. Dit werkt wel in Nuenen en in Hillegom.

Maar niet in een metropool die Amsterdam wil zijn, ook al probeert de gemeente het gevoel te kweken met 'I amsterdam'. Het is al mooi als de boel 'bij elkaar' blijft, van enig collectief besef is toch weinig sprake zolang Ajax het zo slecht blijft doen.

En is het flauw om te zeggen dat het Noord-Zuid Lijn falen aantoont dat de stad niet in staat is om grote projecten goed op te pakken en uit te voeren? Was de daadkracht maar zo groot als de eigendunk van de wethouders in Amsterdam.

Wankele strategie KPN

Even daarvóór, een jaar terug: KPN had Reggefiber voor bijna de helft overgenomen en de Opta bepaalde een tarief voor toegang tot de glasvezel. Niets meer zou de opmars van glas nog stuiten. Hendrik Rood en Jaap van Till, telecomdeskundigen van Stratix, riepen

wederom dat glas technisch superieur is en het de kabel met haar

pakketaanbod voorbij ging streven met een pakket aan diensten.

Maar KPN zei, terecht, eerst te gaan testen. En komt nu dus met de mededeling van een 'halve mislukking', Dus wordt het eerst even vdsl.

De ware reden van die keuze is een plotseling schrikbarende achterstand van adsl op de tv-kabel die op korte termijn goedgemaakt moet worden, voor zover mogelijk. En de technologisch doodlopende weg van Digitenne, ofschoon KPN daarmee net als met Telfort, een 'onderkant' van (weinig kijkende?) tv-klanten dient.

Goed, als het meezit behoor je tot de 1,1 tot 1,3 miljoen gelukkigen met KPN/Regge glas in 2012. En anders: naar de tv-kabel met Docsis 3, indien je prijs stelt op snelheid.

Politiek

Hoe komt het dat dit land investeert in twee Maasvlaktes en een goederenspoorlijn naar Duitsland en nog eens heel veel asfalt voor de haven van Rotterdam terwijl de toegevoegde waarde beperkt is, en in elk geval nimmer aangetoond? Antwoord: omdat de haven een perfecte lobby heeft in Den Haag en vooral in de achterkamertjes. Een frauduleuze havendirecteur verstoort het uitstekende beeld niet eens.

Jos Hessels van het CDA liep in de Tweede Kamer jarenlang aan de leiband van de VVD die er, met goede banden met de tv-kabellobby, voor waakte dat de overheid glasfinanciering niet oppakte.

Diezelfde Hessels riep eerder dit jaar zichzelf ineens uit tot een glasvezelvoorman, maar nu als gedeputeerde van de provincie Limburg. En prompt moest hij op zijn schreden terugkeren omdat hij de kabel achter zich aan kreeg. Iets dat hij als ex-kamerlid toch had kunnen bevroeden.

Het hele glasvezelgedoe is weer Nederland op z'n smalst, qua ondernemerschap en politiek ook. Maar we moeten erin berusten dat we zo zijn. Ondertussen loopt het in de breedbandmarkt best aardig, eerlijk gezegd. Nu die telepresence nog in praktijk brengen, de ultieme 'game' wat mij betreft. Biedt eens zo'n praktisch, krachtig en breed gesteund vergezicht voor de dag van vandaag, heren glasvezelaars!

Voorlopig hoor ik nog van 400 kilometer autofile elke ochtend en avond. Eigen schuld, dikke bult. Maar eerlijk is eerlijk, het gelijk van Fonteijn van de Opta, hoe kwalijk zijn uitingen ook: waar het glas er wel is, hoeveel meer telewerkers heeft dat nu opgeleverd?