Ondernemingen verspillen geld aan de cloud omdat ze niet in staat zijn de prestaties van hun cloud computing platforms voldoende te managen. Dat blijkt uit een onderzoek van Compuware (uitgevoerd door Vanson Bourne), waarin staat dat 57 procent van de Europese bedrijven verdere investeringen in de cloud stopzetten tot de leveranciers betere prestaties kunnen garanderen.

72 Procent van de organisaties die deelnamen aan het onderzoek gaf aan dat hun cloud platform het moeilijk maakt een vast serviceniveau te handhaven – een probleem dat negatieve gevolgen kan hebben voor de omzet. Richard Stone, cloud computing solutions manager bij Compuware: “Voor bedrijven met omzet genererende websites is er een directe correlatie tussen prestaties en omzet. Als een site niet presteert, gaat er geld verloren.”

Stone beweert dat de aandacht van ondernemingen verschuift van beveiligingsproblemen in de cloud naar prestaties. “Veiligheid was een paar jaar geleden nog hét probleem, nu gaat het over prestaties en beschikbaarheid.”

Volgens wordt dit probleem nog erger gemaakt doordat bedrijven weinig controle hebben over factoren die de prestaties beïnvloeden. “In de cloud heeft wat je buurman doet invloed op wat jij kunt; je ziet pieken en dalen in de prestaties die je niet kunt beïnvloeden. Dat soort dingen moet je in kaart kunnen brengen.”

Stone zegt ook dat bedrijven voorbereidingen treffen voor veel rigoureuzere SLA’s, om op die manier meer controle te krijgen over de prestaties. Volgens de onderzoekers gaf 84 procent van de respondenten aan dat SLA’s verder zouden moeten gaan dan simpele beschikbaarheidcijfers, en dat daar ook de ervaring van de eindgebruiker in moet worden opgenomen.

Dat betekent harde onderhandelingen met cloud providers, maar het lijkt erop dat ondernemingen daar wel klaar voor zijn: 67 procent van de respondenten zegt dat hun teams over de juiste vaardigheden beschikken om dit voor elkaar te krijgen.

Stone benadrukt hoe belangrijk het is om de statistieken van de cloud providers zelf als richtlijn te nemen. “Ik denk dat mensen SLA’s niet helemaal begrijpen. Als je naar de SLA’s van Amazon of Azure kijkt, dan zie je dat de cloud providers alleen naar beschikbaarheid kijken, in plaats van naar prestaties. Laat zeker de prestaties in real time meten.”

Bron: Techworld