Investeerders en analisten hebben gehakt gemaakt van Apple's presentatie van gisteren, waarin onder meer de iPhone 6, de Apple Watch en Apple Pay werden gepresenteerd. Te weinig innovatie, niet aantrekkelijk genoeg en niet winstgevend genoeg, is in het kort het vernietigende commentaar, gebracht door CNBC.

"De dag dat Apple weer een modaal bedrijf werd", smaalt een analist van Saxo Bank. Andere analisten, zoals Pacific Crest, denken dat slechts de klantenloyaliteit het beursaandeel van Apple redt van een diepe val. Omzet en winst zijn door die vaste klantenbasis namelijk nog redelijk gegarandeerd, al zijn de gouden tijden voor Apple over.

De Watch is het toch niet helemaal

Vooral de Watch valt de financiële wereld tegen: gebruik met de iPhone is nodig, een beperkte accuduur en te weinig nieuwe gebruiksmogelijkheden. Als het niettemin een grote massa kopers weet te trekken, is dat verrassend. Maar de analisten geloven dat de Watch het komende jaar de winstcijfers gaat drukken.

Ook Apple Pay komt er niet goed vanaf: geen nieuwe goudmijn, zo is het oordeel. En het gebrek aan innovatie kon nog wel eens betekenen dat er na de iPhone 6 gewoon geen nieuwe kopers zullen zijn voor latere versies van de iPhone. De vaste klantengroep raakt aan zijn limiet.