Het hoofdkwartier van telecombedrijf Verizon heeft flink te lijden van het hoog opgekomen water. Het pand in Manhattan, met daarin een belangrijk switch-knooppunt, is overspoeld. Enkele verdiepingen staan onder water, weet de Wall Street Journal te melden.

Water in de 'kabelkluis'

De storm was maandag zo krachtig dat diverse beschermende kabelhoezen zijn doorbroken, waardoor water in de kritieke 'kabelkluis' is doorgedrongen. Die ingang bevindt zich in de kelder en verbindt netwerken met de - onaangetast gebleven - switch-apparatuur hoger in het gebouw.

"Ondanks massale overstromingen en het wegvallen van het electriciteitsnet op veel locaties, functioneren de netwerken van het bedrijf goed", meldt Verizon zelf. Het voegt daaraan toe: "Met serieuze problemen in lower Manhattan en stress in de stadsregio New York".

Wachten op stroom

Verizon moet, net als vele andere getroffen telecom- en internetbedrijven, wachten op herstel van het electriciteitsnet. Pas dan kunnen eigen ingenieurs aan de slag om ondergelopen of afgesloten kantoren en datacenters weer operationeel te krijgen. Dat kan nog geruime tijd duren, heeft het lokale electriciteitsbedrijf laten weten.

Ondertussen hebben drie internetbedrijven in New York de handen ineen geslagen om hun ict aan de praat te houden. Hostingbedrijf Peer 1, blogaanbieder Squarespace en Fog Creek Software laten werknemers een 'blusketen' vormen, meldt de Britse ict-nieuwssite The Register.

Diesel de trap op dragen

De drie ict-bedrijven hebben wel een noodgenerator, maar de brandstofaanvoer gebeurt nu met mankracht. Diesel vanuit vaten, oorspronkelijk opgeslagen in de ondergelopen kelder, moet naar de 17e verdieping worden gedragen. Via het trappenhuis. In het donker.

Webwereld is indirect ook getroffen door orkaan Sandy. Online-videohoster Blip is korte tijd offline geweest, waardoor veel van de video's op Webwereld.nl niet meer te bekijken waren. Dat is inmiddels weer hersteld, hoewel het blog van Blip nog offline is.

Google's Crisis Response-kaart, over orkaan Sandy: