Het Pentagon heeft deze week een rapport uitgebracht over de uiteenlopende issues met de F-35, waarin onder meer de problemen die de JSF-software plagen worden behandeld (PDF). Het rapport volgt op een onlangs uitgelekte memo over het JSF-programma. Daarin werd gesteld dat de JSF tot 2021 onbetrouwbaar is.

Als je het rapport leest, zie je dat het hele systeem wordt geplaagd door problemen waarvoor er meer nodig is dan een paar stevige troubleshootsessies. Een verre van uitputtend overzicht:

  • Het Integrated Exceedance Management System dat in de gaten moet houden of het toestel zijn grenzen niet overschrijdt, faalde.
  • De onderhoudssoftware waar monteurs afhankelijk van zijn bleek onstabiel vanwege 'interface-problemen'.
  • Het bleek op willekeurige momenten niet mogelijk om in te loggen op het logistieke systeem.
  • Een database die oplossingen bevat voor een lijst van diagnostische codes had geen oplossingen voor 45 procent van die codes.
  • Een logistiek systeem voor de inzet van F-35's paste de database niet aan op versies en eventuele aanpassingen van toestellen, waardoor er configuratiefouten ontstonden en mogelijk de verkeerde toestellen worden ingezet.
  • Een systeem voor de toewijzing van prioriteiten voor onderhoud werkte niet correct.
  • Het diagnostische systeem werkte niet goed als data van een cd werd geladen, in plaats van de draagbare media die piloten in de regel gebruiken.
  • Logboeken werden foutief gegenereerd en mede hierom ontstond twijfel over de data-integriteit van de beheersoftware.
  • Externe helpdesks moesten regelmatig worden aangesproken, zo belde personeel met Lockheed Martin omdat het toestel de vereiste data niet kon verwerken.
  • Beveiligingssystemen genereren te vaak een vals alarm waardoor het toestel moet terugkeren.

Het rapport gaat ook nog in op de problemen met de schietstoel. In 23 procent van de gevallen heeft het gebruik daarvan een dodelijke afloop. Eerder bleek al dat piloten die lichter zijn dan 76 kilo een 'kans van honderd procent' hebben op whiplash, zie pagina 79 en 80 van het rapport.