Een en ander is de uitkomst van een peiling onder duizend zakenmensen `wereldwijd', uitgevoerd in opdracht van een grootleverancier van informatie, het Britse persbureau Reuters. In de steekproef zegt 53 procent van de ondervraagde Britten, Amerikanen, Ieren, Duitsers, Singaporezen en Hong Kong-Chinezen voortdurend te dorsten naar informatie. Eén procentje meer zegt een `kick' te krijgen als ze op het Internet of in een electronische databank hebben gevonden wat ze zochten. Tegelijkertijd merken de meeste geënqueteerden dat ze overvoerd raken van alle informatie die ze via de verschillende netwerken krijgen aangeboden. De volwassenen maken zich ook zorgen om hun kinderen, die liever een computer gebruiken om aan nieuwe kennis te komen dan bij hun opvoeders of onderwijzers te rade gaan. Een grote meerderheid (van 86 procent) vindt dat het onderwijs kinderen zouden moeten leren om te gaan met de overdosis aan informatie. Niet dat de volwassen infojunks daar zelf in slagen: tachtig procent zegt zoveel mogelijk informatie als mogelijk te verzamelen om klanten èn concurrenten bij te benen, maar de helft slaagt er niet in om het kaf van het koren te scheiden. 97 Procent heeft het idee dat hun bedrijven zouden profiteren van een cursus om effectief informatie te verwerken. Volgens Reuters ligt het probleem niet bij het verzamelen van informatie met computers en het Internet, maar wel als die jacht op data nadelige effecten heeft op het werk of thuis. "Als mensen drie tot vier uur doorbrengen op het Internet zal dat hun productiviteit beïnvloeden", aldus een zegsman. Het onderzoek is volgens hem niet bedoeld om de technologie ongunstig af te schilderen: "Het is bedoeld om een effectief gebruik van het Internet te steunen en tijdverlies door onnodig browsen te voorkomen," aldus de woordvoerder. Reuters verdient miljarden aan de nieuwsvoorziening voor publieke media en nog meer aan de levering van financieel-economische berichten aan bedrijven en beleggers. Het Internet wordt door sommigen beschouwd als een concurrent voor professionele boodschappers als het Britse bedrijf.