De specifieke hype verandert regelmatig. Een tijd terug ging het allemaal om processorkracht en/of meer cores dan in het vorige model. Verder ging het, in willekeurige volgorde, over het toestel met de meeste pixels per inch, het grootste model, het dunste toestel en de smartphone met een zo klein mogelijke bezel. Oh, en laten we megapixels niet vergeten. Een lange tijd ging het in advertenties voornamelijk om de meeste megapixels in de sensor om over op te scheppen.

Race verliest betekenis

Het enige wat deze meetinstrumenten gemeen hadden is dat ze op een gegeven moment nutteloos worden - behalve voor reclamedoeleinden om het nog beter en spannender te laten uitzien dan al die andere toestellen en het de moeite waard is om er enkele honderden euro's tegenaan te gooien. Maar praktisch gezien heeft het geen enkel nut meer.

Lees ook: Waarom je smartphone 5 camera's nodig heeft

We zitten nog ferm in de 'dunste bezel' trend, maar alweer een nieuwe steekt de kop op die omarmd zal worden door marketingafdelingen van smartphonefabrikanten. En deze keer gaat het - opnieuw - om camera's. Deze keer gaat het niet om megapixels of pixelgroottes, maar om de hoeveelheid camera's in één apparaat. We gaan meemaken dat smartphonefabrikanten nog meer camera's beloven dan merk B.

Camera-trend is al begonnen

Die onzin is zelfs al begonnen: zowel LG en Samsung zouden werken aan vlaggenschepen met maar liefst vijf camera's in het toestel verwerkt. Je kunt zien aankomen dat dit erger wordt. De hype-trein is al vertrokken en je hoort al van diverse kanten hoe deze Innovatie Alles Verandert™. Dit zijn vaak dezelfde mensen die hetzelfde vonden van de vorige hype, maar dat enthousiasme vervaagt als de daadwerkelijke impact op onze levens laag blijkt.

Nu bijna alles in de tech een 'revolutie' is voor iemand, zou je interne scepsismeter wild moeten uitslaan. De nuchtere waarheid is dat meer camera's daadwerkelijk een stap vooruit zijn: een sensorvoordeel die we nog nooit eerder hebben gezien. Mobiele fotografie verandert met bokeh-effecten, daadwerkelijk inzoomen, dieptemetingen, groothoek-beeld en 3D-metingen op een telefoon.

Dat gaat zijn voordelen bieden, maar de aanwezigheid van camera's alleen voegt niet veel toe, hoeveel lenzen je er ook bij betrekt. Voor een voorbeeld kun je kijken naar de Pixel 2 van vorig jaar. Hij heeft 'maar' één camera, maar wordt bijna universeel geroemd om zijn fotokwaliteit. Dat terwijl de hardware niet eens zo bijzonder is. Die kwaliteit is afkomstig van Google's focus op software - in dit specifieke geval beeldverwerkende software - als onderscheidende factor.

Contrast: supercamera, matige foto's

Vergelijk dat met LG's V30 die veel bombarie maakt over de camera-kwaliteiten die 'nog nooit eerder vertoond' zijn. De marketingpagina van het apparaat druipt met technische informatie over de dualcamera op de achterkant voor groothoekbeeld en alle exotische componenten die daarvoor zijn gebruikt.

Maar als je kijkt naar de daadwerkelijke praktijkervaringen, dan zijn die op z'n best verdeeld. Afhankelijk van wie je het vraagt, is het antwoord op de vraag hoe de smartphone presteert met foto's "goed, maar niet buitengewoon", "oké" of zelfs ronduit "slecht". Ja, de camera schiet panoramabeelden, maar hoe mooi is dat nog als de geproduceerde foto's middelmatig zijn?[

Voordat ik hier gelyncht wordt: ik wil niet zeggen dat de pogingen van LG of Samsung op dit gebied hierna ook zo weinig boeiend zullen zijn. We weten uiteraard niet hoe deze apparaten presteren tot we ze in de praktijk zien. Maar dat is precies mijn punt: indrukwekkende cijfers en fysieke onderdelen betekenen uiteindelijk niet eens zoveel in brede zin van moderne technologie.

Schokkend voorspelbaar

Dit is zonder twijfel het begin van een nieuwe strijd van "de mijne is groter dan de jouwe" die uiteindelijk nergens heengaat. Het gaat de komende tijd tenminste deels om het creëren van meetbare marketingpunten in plaats van het toevoegen van waarde voor gebruikers. Dat is een onvermijdbare cyclus in de smartphonewereld met een schokkend voorspelbaar patroon, waardoor je geen glazen bol hoeft te hebben om te zien waar dit heengaat.

Het belangrijkste is dat voor dit soort dingen geldt: "Eerst zien, dan geloven." Laat je dus niet gek maken door met superlatieven overladen marketingbla de komende maanden, maar kijk naar de resultaten. Plaats die in perspectief om te oordelen of dit nu daadwerkelijk een revolutie is. Negeer de hype en kijk naar benchmarks, ervaringen en alledaags gebruik. Dan ga je zelden de mist in als je kijkt naar mobiele technologie.