De invloedrijke hard- en softwarefabrikant uit Kyoto deed al heel lang geheimzinnig over de controller voor hun next gen console. Opperhoofd Satoru Iwata was vooral bang dat het, toen naar eigen zeggen, revolutionaire concept van de Revolution controller 'overgenomen' zou worden door de concurrenten, voordat het gerealiseerd kon worden.

Maar nu wordt de hele wereld een blik gegund op de controller van Nintendo's next gen console. En het grappige is dat dit stukje hardware na alle wilde speculaties toch echt weet te verassen. Het leek het meest waarschijnlijk dat de controller, in navolging van de Nintendo DS, een touch screen zou bevatten, maar niets is minder waar.

De Revolution controller lijkt het meest op een ergonomische afstandbediening, waar met een korte draad een handgreep met analoge stick op kan worden aangesloten. Bovenaan de 'afstandbediening' bevinden zich een d-pad en een grote A-knop. Een stukje naar beneden, halverwege het verticale ontwerp bevinden zich drie kleine knoppen op een rijtje, getiteld 'select', 'home' en 'start'. Onder aan dit onderdeel vind je een X- en een X-knop, onder elkaar en aan de achterkant bevindt zich een trekker, met de letter B er op. Draai je de 'afstandbediening' op zijn kant, dan fungeren de X- en Y-knop als een A- en B-knop en laat hij zich een beetje als een NES-controller bedienen. In plaats van een handgreep met analoge stick kan trouwens ook andere hardware met draad aan de 'afstandbediening' verbonden worden, wat natuurlijk eindeloze mogelijkheden schept. De controller heeft ook een ingebouwde trilfunctie.

De controller is buiten de verbinding tussen twee losse onderdelen draadloos en werkt door middel van twee sensoren die naast de televisie worden geplaatst. De sensoren werken door middel van een lightgun-achtig principe en bepalen de positie van de controller in de kamer. Zowel in de breedte als in de diepte, waarbij je een beetje aan een muis die in het luchtledige zweeft moet denken. Naar voren of naar achteren bewegen door je controller in die richtingen te bewegen moet allemaal mogelijk zijn, zowel als de meer traditionele links, rechts, onder, boven bewegingen. In plaats van een touchscreen op de controller, maakt de Revolution controller in zekere zin een touchscreen van je televisie. Zonder hem echt aan te raken, dan.

Aan de hand van wat simpele demo's op de Tokyo Gameshow werden een aantal mogelijkheden van de Revolution controller eh… Gedemonstreerd. In een shooting-gallery achtige demo, liet een crosshair op het scherm de positie van de controller zien en kon er met de B-trekker op gekleurde kubussen (!) worden geschoten. En in een 'Pilotwings'-achtige demo kon een ouderwets dubbeldeksvliegtuig door de lucht worden gemanoeuvreerd door middel van het bewegen van de afstandbediening.

Het meest indrukwekkend was misschien wel de demo waarin Metroid Prime 2: Echoes was omgewerkt voor besturing met de revolution controller. Met de afstandbediening konden spelers om zich heen kijken en de analoge stick kon door spelers gebruikt worden om zich voort te bewegen, in een intuïtieve PC first person shooter-achtige set-up.

Waar Sony en Microsoft vasthouden aan oude vertrouwde principes voor het besturen van de games op hun next gen platforms, maakt Nintendo opnieuw een sprong in het diepe. Het is alleen de vraag of de rest van de wereld nu al bereid is achter hen aan te springen.

Check hier voor een teaser van de controller.