Wat is het toch leuk om af en toe je frustraties van je af te kunnen schrijven middels een column op WebWereld. Collega Maarten Reijnders schreef bijna een jaar geleden al over de chaos bij UPC. 'Een ogenblik geduld' duurde bij de helpdesk van de kabelmaatschappij ongeveer drie kwartier. Inmiddels schijnt de kabelaar zijn zaakjes wat beter op orde te hebben, zo roept het bedrijf althans in paginagrote advertenties in de landelijke dagbladen.

Ik kan het ontkennen noch bevestigen, aangezien ik voor mijn internetverbinding niet meer aangewezen ben op UPC. Wel op Planet. Ik had al veel eerder moeten opzeggen, maar uit luiheid komt dat er maar niet van. Planet Internet kan moeiteloos tippen aan Chello anno 2002.

Sinds enkele weken is Planet Internet overgegaan op een betaald 0900-nummer voor zijn helpdesk. Kassa! Een halfuur wachttijd is geen uitzondering, waarna je wordt afgebekt door een ondeskundige medewerker. Meestal raden ze je aan je computer te formatteren. Of gezellig samen de instellingen doorlopen, ook altijd goed voor een genoeglijke middag.

Maar goed.

Het binnenrollende geld is uiteraard niet de officiële reden. "U heeft gekozen voor de beste provider van Nederland", zo vindt de KPN-dochter zelf. Zou ik ook zeggen. Seedorf vindt zichzelf ook de beste voetballer ter wereld. En Harry Mulisch zichzelf de beste schrijver, maar dat is een ander verhaal. "U stelt terecht hoge eisen aan de kwaliteit. Om aan uw verwachtingen te voldoen, is de toegang tot de Servicelijn gestroomlijnd", zo vervolgt De Beste Provider Van Nederland.

Toe maar. De stroomlijning betekent in concreto langere wachttijden en hogere telefoonrekeningen.

En dat je de helpdesk regelmatig moet bellen, daar zorgt Planet Internet wel voor. Regelmatig kan ik als adsl-abonnee geen verbinding krijgen. Een greep uit de antwoorden van de vriendelijke helpdeskmedewerkers: "U woont te ver van de wijkcentrale", "Adsl werkt niet in combinatie met Windows XP" of "U kunt op onze internetsite kijken wanneer de storing is verholpen." Het meest surrealistisch was nog de volgende verklaring: "Volgens onze gegevens heeft u helemaal geen adsl-abonnement, maar belt u gewoon in."

Vorige week is een van mijn mailadressen bij Planet verdwenen. Foetsie, helemaal weg, zelfs geen spam meer. Dus dat betekent, huppakee, de helpdesk bellen. Het zijn inmiddels bijna vrienden van me geworden, met name ene 'Pijnappel' die bij voorkeur midden in een zin de verbinding verbreekt. Zes telefoonsessies zit er nog nimmer schot in de zaak. Vriend Pijnappel meldt doodleuk dat het nog wel een half jaar kan duren. "Wij gaan u echt niet op de hoogte houden, daar kunnen we niet aan beginnen. U merkt vanzelf wel als u er weer inkomt. Goedendag."

Mailen schijnt ook te kunnen. Dit weekend heb ik zowaar een antwoord gekregen om een van mijn vele noodkreten. "Uw probleem is te complex om per mail te beantwoorden. U kunt contact opnemen met onze telefonische helpdesk. Zij zullen u verder helpen." Overbodig te vermelden dat deze tip niets oplevert en ik nu al zes dagen niet bij mijn mailbox kan.

Zo gaat dat dus. Ik heb niet de illusie dat ik de enige ben met dergelijke problemen. Iemand nog slechtere ervaringen met zijn provider? Laat het me weten. Bij voorkeur niet mailen naar mijn Planet-adres, dat komt toch niet aan.