Voor een lapmiddel, zoals DirectX door sommige ontwikkelaars wordt genoemd, heeft de technologie een lange adem. Microsoft ontwierp deze aparte API's (application programming interfaces om de grafische en muzikale kwaliteit van zijn besturingssysteem op te peppen en zo Windows tot een ideaal platform voor computerspelletjes te maken. DirectX 6.0, zo heeft Microsoft gemeld op een ontwikkelaarsconferentie in Californië, gaat zijn deadline halen. De extra stuurbestanden moeten voor eind deze maand gereed zijn. DirectX 6.0 zal deel uitmaken van het eerste Service Pack voor Windows 98 en beschikbaar komen als aparte upgrade. In vergelijking met zijn 5.0 is de opvolger zo'n zestig procent sneller dan met het verwerken van 3D-beelden, aldus berekeningen van Microsoft. Het biedt nu ook ondersteuning aan de 3DNow-instructies uit de processors van AMD, waardoor het vermogen van Intel-loze computers die deze standaard bieden verder wordt opgehoogd. Van de nieuwe voorzieningen in DirectX 6.0 springt verder DirectPlay in het oog: die biedt gebruikers de mogelijkheid om ook achter de firewall van een bedrijfsnetwerk gebruik te maken van de grafische versnellers. Een andere optie, DirectShow, geeft de mogelijkheid om het World Wide Web in een spel te verwerken dankzij ingebedde HTML-code. In de developers kit voor DirectX zijn helpbestanden in Word èn HTML opgenomen, wat het gebruik van Internet in spellen en grafische applicaties nog meer vereenvoudigt. Niet alle componenten die voor DirectX 6.0 zijn bedacht zijn overigens gereed als DirectX 6.0 op de markt verschijnt: zo bevindt DirectMusic zich nog in het bèta-stadium. Dit component zal deze herfst in versie 6.1 worden opgenomen en in het tweede Service Pack voor Windows 98. Windows 95 biedt geen ondersteuning voor DirectMusic. Intussen legt Microsoft de laatste hand aan de lijst van nieuwe mogelijkheden die in DirectX 7.0 worden geïmplementeerd. Die lijst wordt in augustus definitief vastgesteld. In elk geval één extensie moet ondersteuning bieden voor andere processors dan de Pentium en de chips die 3DNow bevatten. De lancering van versie 7.0 is gepland voor het tweede kwartaal van volgend jaar. De API's zullen beschikbaar zijn als Intel zijn Katmai-processor introduceert. Microsoft werkt aan DirectX 8.0 in samenwerking met Hewlett-Packard en Silicon Graphics in het kader van het Fahrenheit-project. Deze versie zal volledig compatibel zijn met Direct3D-applicaties en drivers en integreert de OpenGL API om zakelijke applicaties als CAD en wetenschappelijke toepassingen beter te bedienen.