Ja, we hebben digitale televisie gekregen. Daardoor hebben we nu de verbeterde versie van de videorecorder in huis. En daardoor is er nu meer keuze. Maar het is wel de keuze van de kabelboer. In mijn geval is het UPC die bepaalt welke kanalen ik kan kijken. Ik betaal graag voor digitale televisie, maar ik wil als kijker en klant zelf bepalen welke zenders mijn huis binnenkomen. En dat kan niet. En o.k, er wordt gewerkt aan HD kwaliteit waardoor we beter beeld krijgen. Maar daarna houdt het wel snel op met de innovatie in televisieland.

Wie de toekomst van de televisie wil zien, moet op internet kijken.

Bijvoorbeeld dezer dagen bij de NOS. De omroep laat een krachtig staaltje van innovatie zien als het gaat om de verslaggeving van de Olympische Spelen. In een mooie en gebruiksvriendelijke site geeft de NOS de controle aan de gebruiker. Iedereen kent de frustratie: word je favoriete sport op televisie uitgezonden, moeten je helden plaatsmaken voor een wedstrijd waar je helemaal niks mee hebt.

Op internet is die ergernis is er niet. Daar heeft de NOS maar liefst twaalf kanalen en is het aan de kijker om zijn selectie te maken. En de beeldkwaliteit is goed. Wie lekker lui de regie van de NOS wil volgen, kiest voor het beeld van Nederland 1, wie geen beeld wil missen van roeien of basketball kiest het kanaal dat voor die sport is vrijgemaakt. De NOS combineert die keuzemogelijkheid met een rijk on demand archief en persoonlijke nieuwsstromen over sporters. De NOS geeft de controle aan de gebruiker en voorziet de sport van redactionele context.

Dat het kan is één ding, maar deze Olympische Spelen laat ook zien dat internet gaandeweg een factor van belang aan het worden is als vervanger van televisie. Mits er toegevoegde waarde is. Natuurlijk kijken we met zijn allen nog in grote meerderheid via dat kastje in de kamer naar de Olympische Spelen. Maar internet rukt overduidelijk op.

Voorbeeld. De site van de Olympische Spelen wordt dagelijks door ruim 430.000 unieke bezoekers bezocht. In de eerste zes dagen van de Olympische Spelen werd ruim 8.3 miljoen keer op een videokanaal afgestemd. In die periode werden de on demand fragmenten 3 miljoen keer bekeken. En op piekmomenten keken ruim 60.000 mensen tegelijk naar een videostream. En de bezoekcijfers nemen nog dagelijks toe.

Het publiek is de site nog aan het ontdekken. Dat de kijker de personalisatie en keuzemogelijkheid waardeert wordt onderstreept door de cijfers: de gemiddelde tijd die een bezoeker op de NOS site doorbrengt is sinds de Olympische Spelen verdrievoudigd.

Het is simpel: ik kijk liever naar de Olympische Spelen op internet dan naar televisie. Maar dit is geen verhaal van een internetprofeet die zijn gelijk wil halen over zijn favoriete medium. Dit is een in een column omgezette frustratie van een televisiekijker die weet dat het anders kan. Ik wil de kracht van internet op televisie. Internet leert dat personalisatie, keuze en communicatie waardevol zijn. Dat is niet alleen zo achter de computer, dat is ook zo op de bank.

Kabelaars, stop met het rusten op je lauweren en zorg voor innovatie van je product. Want straks zijn het de bouwers van televisies die ervoor zorgen dat ik internet in mijn tv kan pluggen en als je niet uitkijkt worden jullie dan links en rechts ingehaald.