Het is natuurlijk niet voor niets dat Uber al meer dan 50 miljard waard is, althans in de boeken van de huidige investeerders. Die geldschieters zien een zonnige toekomst voor Uber, maar dan moet het wel al die honderdduizenden chauffeurs kwijt die nu alleen maar geld kosten. En dat gaat ook gebeuren, zo heeft Uberbaas Travis Kalanick al laten weten.

De toekomst zit in de zelfrijdende auto, en als Uber niet wil eindigen als de taxi-industrie, die op dit moment zware klappen krijgt, zal het nog meer moeten innoveren. Uber heeft meer dan 40 experts aangetrokken van het roboticsprogramma van de Carnegie Mellon University en die storten zich volledig op de zelfrijdende auto.

Google is al bijna klaar

Google heeft nog een voorsprong, zo citeert Business Insider de Uber-ceo. Maar het gaat nu om de laatste loodjes, en die wegen zoals gezegd het zwaarst. Daardoor zal het wellicht nog 5 á 10 jaar duren voordat de zelfrijdende auto gemeengoed wordt.

Maar dan gaat het hard. "Steden die de zelfrijdende auto ruim baan geven, worden een bastion van de toekomst, steden die dat niet doen vallen terug naar de donkere middeleeuwen", voorspelt Kalanick. De zelfrijdende auto domineert de wereld van morgen, orakelt hij er nog even achteraan.