De nieuwe uitgave, sinds dinsdag in de winkel, is het zoveelste boekwerk over internet. Schrijver Theo Stielstra koos echter een nieuwe invalshoek. De projectleider van de Volkskrant op Internet legt niet uit hoe een browser moet worden opgestart of hoe een modem wordt aangesloten, hij bespreekt het web vanuit de optiek van mensen die ermee (moeten) werken.

Natuurlijk heeft de journalist Stielstra het dan niet over programmeren voor het net. Hij gaat uitgebreid in op schrijven voor het web. Handig voor internetjournalisten, PR-medewerkers en eigenlijk iedereen die een homepage online wil zetten. Stielstra geeft ook aanwijzingen voor zoeken op internet. "Steeds vaker stonden collega's aan mijn bureau met de vraag iets voor hen te zoeken. Na het lezen van mijn boek kunnen ze het zelf."

De doelgroep van het boek, waar ruim een jaar werk in zit, is breed. Stielstra: "Doorgewinterde internetters kunnen het gebruiken om hun kennis te testen en op punten zeker nog uit te breiden. Beginners kunnen aan de hand van mijn tips de eerste stappen online wagen."

Stielstra gelooft niet dat hij nu de bijbel voor internetgebruik heeft geschreven. "Er zijn vele manieren om iets te vinden op het net. Ik weet zeker dat er naast mijn manier vele goede zijn."

De 153 pagina's zijn verdeeld over tien hoofdstukken. Onderwerpen variërend van nieuwsgroepen, netiquette, discussielijsten en e-mail komen aan bod. Het boek leest lekker weg dankzij een vlotte schrijfstijl. Feiten worden niet droog neergezet maar omlijst door stukjes geschiedenis en praktische aanwijzingen. Oud-minister van Economische Zaken Hans Weijers zei het tijdens de presentatie van het boek zo: "Toegankelijk en helder, kopen dus!"

de Volkskrant Internetgids

prijs: ƒ 24,90 (online te bestellen)

ISBN 90 12 08741 4