Capriole Coffee-Service is een dealer van Douwe Egberts en exploiteert de website Koffieautomaten.nl. Om deze site te promoten adverteert de wederverkoper met advertenties in de zoeknetwerken van Google, Ilse, Lycos en MSN, onder meer met de merknamen uit zijn assortiment.

Dit laatste is Douwe Egberts echter in het verkeerde keelgat geschoten, die daarom een kort geding heeft aangespannen. Capriole snapt alle commotie niet zo. 'Mijn overgrootvader maakte in 1926 al reclame voor de Douwe Egberts-producten uit ons assortiment', zegt Pascal Ultee, commercieel directeur van Capriole.

'In de afgelopen tachtig jaar hebben we met Douwe Egberts geadverteerd in folders, op briefpapier, auto's, et cetera, maar op internet mogen we niet adverteren.'

Ultee ziet het kort geding, dat woensdag bij de rechtbank in Middelburg dient, met vertrouwen tegemoet. 'Als we verliezen betekent het dat je als officieel dealer op internet niet goed kan adverteren met de merken die je verkoopt.'

Concurrentie

Tot op heden is het nog niet eerder gebeurd dat fabrikanten hun eigen wederverkopers aanklagen wegens adverteren bij zoekmachines op internet met hun merknaam.

Wel zijn er al rechtszaken geweest omdat bedrijven adverteerden met de merknaam van hun concurrent. Dit is volgens de regels van onder andere Google niet toegestaan.

Douwe Egberts was wel bereikbaar,maar kon inhoudelijk nog niet reageren.