De meeste gebruikers die voor hun Sinterklaas- en Kerstaankopen het Internet inschakelden melden dat hun ervaringen overwegend positief zijn. Maar het percentage tevreden klanten is lager dan zes maanden terug.

Het Amerikaanse onderzoeksbureau Jupiter Communications voelde 2300 huishoudens met een Internet-verbinding aan de tand. Uit de steekproef blijkt dat 44 procent van de Amerikaanse surfers heeft in november en december online inkopen heeft gedaan. Daarbij hebben ze naar schatting 3,14 miljard dollar gespendeerd.

74 procent van de ondervraagden die in cyberwinkels hun slag sloeg zegt tevreden te zijn. Dat zijn er veel minder dan de 88 procent die bij eenzelfde steekproef in juni de loftrompet ontstak voor shoppen online.

Jupiter Communications stelt vast dat de webwinkels, die meestal pas net hun deuren hadden geopend, de enorme toestroom van shoppende surfers niet hebben kunnen bolwerken. Klanten klagen dan ook over een gebrek aan producten, de bijkomende (hoge) verzendkosten en trage servers.

De peiling moet een signaal zijn voor online winkeliers, meent Jupiter: ze kunnen hun aandacht beter eerst richten op een betere service voor hun bestaande klandizie in plaats van de jacht te openen op nieuwe kopers.

Iets meer dan een derde van de ondervraagden zegt dit jaar met Kerst nog meer geld te zullen besteden in cyberspace. 58 procent denkt ongeveer hetzelfde bedrag uit te geven, terwijl vijf procent zijn online aankopen zal verminderen.