Het einde van het Nederlandse sociale netwerk is nog geen maand geleden officieel aangekondigd. Eigenaar TMG (Telegraaf Media Groep) ziet geen kansen meer voor de eind 2010 opgekochte social site. Dus schrapt het Hyves in de huidige vorm en wordt het bekende merk (her)gebruikt om te dienen als online gaming platform.

Downloadstormloop voorkomen

De overgebleven gebruikers van de Nederlandse voorloper voor Facebook kunnen hun content redden, maar mogen dat niet meteen en massaal. Hyves heeft een speciale downloadtool beloofd, waarvoor gebruikers zich dan moeten aanmelden. De op 15 november begonnen aanmeldperiode loopt vandaag af. Vervolgens is Hyves nog enige tijd bezig met het inwilligen van de downloadverzoeken. Naar eigen verwachting is de TMG-dochter hier nog tot eind dit jaar mee bezig.

Het uitgeefconcern van onder meer dagblad De Telegraaf heeft eind 2010 de som van 43 miljoen euro neergelegd voor Hyves. De inlijving van het toen nog grootste sociale netwerk van Nederland liet het totale online bereik van Telegraaf groeien naar 62 procent van alle Nederlanders.

Digitale ambities, gesmoord

TMG wou hiermee zijn digitale ambities versterken. Concreet moest dit neerkomen op onder meer een nauwe samenwerking tussen de diverse titels van het bedrijf en de nieuwe internetaankoop. Daarbij zou Hyves wel gewoon zichzelf blijven. In de praktijk is er echter een krachtige concurrent snel opgekomen: het Amerikaanse Facebook. Gebruikers stapten over en een bijna volledige afschrijving volgde.

Oprichter Raymond Spanjar heeft (op social network Twitter) al afscheid genomen van 'zijn' Hyves: