De oproep van de Consumentenbond om in de computerwinkel te vragen naar XP in plaats van Vista en de mogelijkheid om gratis te kunnen downgraden in het geval van problemen trekken ook internationaal de aandacht. Ondermeer Computerworld, Ars Technica, Heise Online en The Register berichten erover, alsmede nieuwsverzamelaar Slashdot.

Ondertussen mengen in Nederland zich steeds meer mensen in de discussie. Vrijdag liet de branchevereniging van computerwinkels de NLCW weten de actie van de Consumentenbond overdreven te vinden, vooral omdat NLCW de afgelopen maanden slechts één klacht over Vista heeft binnengekregen, zo meldde RTLNieuws. "Er is niets aan de hand", aldus NLCW-secretaris Toon Klaassen in dat bericht.

Meerdere klachten

Uit een inventarisatie die Webwereld deed onder computerwinkeliers blijkt echter dat er wel degelijk klachten binnenkomen over het nieuwste besturingssysteem van Microsoft. Geen stormloop, maar de klachten blijven binnen druppelen.

De ene winkel heeft het over zo'n 'vijftien á twintig de afgelopen maanden', een ander houdt het op 'tien problemen, waarvan de helft binnen tien minuten verholpen'. "Het loopt niet storm, bij de introductie van XP was het erger en de meeste problemen zijn relatief eenvoudig op te lossen (zoals drivers downloaden en installeren)", zo is de communis opinio onder de winkeliers die Webwereld sprak, waaronder een aantal NLCW-leden.

Bovendien is de NLCW niet representatief voor de gehele branche: de organisatie verenigt zo'n driehonderd, veelal kleinere speciaalzaken. De NLCW schat het totaal aantal computerwinkels in Nederland op zo'n duizend. De meeste van deze winkels in Nederland, waaronder de grote ketenwinkels als MyCom, Dynabyte en Paradigit, zijn niet door de NLCW vertegenwoordigd, zo bevestigt Toon Klaassen desgevraagd.

Die ene klacht van het bemiddelingsbureau kan daardoor inderdaad een vertekend beeld geven, zo erkent Klaassen. "Maar het gaat ons erom dat de Consumentenbond met haar oproep onterecht alle winkeliers over één kam scheert. Wie zonder enige voorkennis bij een bouwmarkt een laptop uit het schap trekt en daarna problemen ondervindt, die komt waarschijnlijk bij de Consumentenbond terecht. Bij de computerspeciaalzaak krijgen mensen goede informatie en ondersteuning en zijn er dus ook weinig klachten."

Verruit de meeste Vista-gerelateerde problemen die de winkeliers op hun bordje krijgen betreffen randapparatuur en ontbrekende stuurprogramma's. Ook software moeilijkheden doen zich relatief vaak voor. Soms zijn de problemen ernstiger. Een servicemedewerker van een grotere computerwinkel spreekt over 'een handvol serieuze gevallen per week, zoals blauwe schermen of herinstallatie'.

Geen steun voor de bond

Geen enkele van de door Webwereld ondervraagde winkeliers zag overigens iets in de 'downgrade naar XP'-optie van de Consumentenbond. Het standpunt van Microsoft Nederland, dat je dan in veel gevallen nog verder van huis bent, wordt unaniem bevestigd.

Kritiek op de Consumentenbond komt ook uit andere, onverwachte hoek. Op het weblog van provider XS4All schrijft Niels Huijbregts dat het advies van de Consumentenbond om XP boven Vista te kiezen 'geen slimme actie' is.

Vista is namelijk een stuk veiliger dan XP, dat bekend staat om z'n zwaktes en exploits, schrijft Huijbregts. Juist de onervaren gebruiker is daarom meer gebaat bij Vista dan bij XP. Zeker vanuit oogpunt van veilig computeren, toch een van de speerpunten van de Consumentenbond.

De meeste problemen met Vista hebben te maken met stuurprogramma's, en daarvoor zijn hardwaremakers zelf verantwoordelijk.

"De bond zou daarom beter druk kunnen uitoefenen op drivermakers, om ervoor te zorgen dat alle hardware probleemloos samenwerkt met Vista, in plaats van oude software te promoten. Want door nu Vista af te raden, schaadt de Consumentenbond de veiligheid die in juli nog zo belangrijk werd genoemd", aldus Huijbregts.