Van de 7200 klanten bij Fiberworld die gebruikmaken van de adsl-lijnen van KPN, is waarschijnlijk de helft afgesloten, constateert Harry Dijkstra, directeur van DIS Internet, het moederbedrijf van Fiberworld. "We zien nog steeds dat er activiteit op het netwerk is, alleen kunnen we niet meer zien wat er gebeurt omdat KPN het heeft afgesloten."

Fiberworld biedt zijn gebruikers een alternatief aan. "We hebben via een andere partij een wholesale-contract aangeboden gekregen op het KPN-netwerk." Dat de abonnees dan weer gebruik gaan maken van KPN-lijnen is volgens Dijkstra soms onoverkomelijk. "Heel veel klanten van ons die bij KPN zaten, bevinden zich juist in de gebieden waar de concurrenten geen dekking hadden."

Naast Fiberworld biedt ook KPN alternatieven aan de gedupeerde klanten. Dijkstra bevestigt dat een deel van de gebruikers, zodra ze contact maken met internet, de keuze heeft gekregen tussen een abonnement bij HetNet of een verbinding via Direct ADSL. "Dat doen ze op een hoger niveau binnen het netwerk, daar hebben wij geen controle over", aldus Dijkstra. "Maar feitelijk zijn ze op die manier die klanten aan het binnenharken."

Een woordvoerster van KPN liet vorige week al tegenover Webwereld weten dat ze wel een alternatief moeten bieden omdat anders veel klanten, onder wie veel mkb-bedrijven, geen internet hebben.

Combinatie

De ruzie tussen de providers dateert al van begin vorig jaar, aldus Dijkstra. KPN beschuldigt Fiberworld ervan dat het zijn rekeningen niet heeft betaald. Vorige week dreigde KPN dan ook de abonnees van Fiberworld af te sluiten.

Volgens Dijkstra is er veel meer aan de hand. In 2002 heeft Dijkstra de Combinatie bv mede opgericht, waar DIS 50 procent van de aandelen in heeft. Freeler had destijds de andere helft in handen. De BV heeft vervolgens een inkoopcontract gesloten bij KPN. Door de overname van Freeler door KPN is er een vreemde situatie ontstaan, vindt Dijkstra. "Opeens zaten we met KPN als aandeelhouder in een bv die bij KPN moest inkopen." Sindsdien is KPN bezig met een 'uitrooktactiek', stelt de directeur. Fiberworld is een bodemprocedure gestart om zijn gelijk te krijgen.

Bij KPN was niemand voor commentaar bereikbaar.