@Home, de Amerikaanse leverancier van Internet-diensten via de kabel, heeft twee partners gevonden voor zijn plan om ook in Nederland vaste voet aan wal te krijgen (zie @Home in Holland). Het gaat om de kabelmaatschappijen CasTel en Palet Kabelcom, die @Home aan de man gaan brengen in Nederland en Vlaanderen. De twee bedrijven bedienen naar eigen zeggen ongeveer 1,4 miljoen huishoudens. @Home is al enige jaren aktief in de Verenigde Staten en Canada.

Lycos heeft voor 40 miljoen dollar in aandelen WiseWire overgenomen, een bedrijf dat zich toelegt op technologie voor het produceren van webindexen. Bij deze indexen geven surfers aan welke websites het beste informatie geven. De software wordt verkocht aan bedrijven voor toepassing op hun eigen intranet. Door de zoekrobot met WiseWire te integreren krijgen de gebruikers een meer volledig overzicht van de informatie die op het Internet geboden wordt. Bij WiseWire zijn enkele voorbeelden te vinden.

Het aantal nieuwe domeinnamen groeit als kool, meldt Network Solutions dat de registratie van nieuwe websites in het .COM-domein beheert. In het eerste kwartaal van dit jaar registreerde het bedrijf 340.000 nieuwe domeinnamen. In 1996 kwamen er in dezelfde periode 197.000 nieuwe domeinnamen bij. In totaal zijn er nu 1,86 miljoen .COM-sites (tegen 1,54 miljoen op 31 december 1997).

Aan de lijst van populaire websites die gratis e-mailaccounts aanbieden kan binnenkort ook Deja News worden toegevoegd. Dit archief van de nieuwsgroepen van het Usenet werkt daarvoor samen met WhoWhere, een soort van telefoongids voor het Internet. Deja News hoopt dat surfers het gratis account zullen gebruiken om berichten te posten in de nieuwsgroepen. Op die manier kan het bedrijf eenvoudiger spam uit zijn kolossale archieven weren (zie ook Netarchivaris in Snippers van 10 december).

Britse Internet-gebruikers lijden aan koudwatervrees als het gaat om webshoppen en telebankieren, aldus een onderzoek uitgevoerd in opdracht van provider Prestel. 86 Procent van de ondervraagden zegt dat ze nog nooit het net hebben benut om bankzaken te regelen, terwijl nog eens twee procent extra niets moet hebben van het online kopen van goederen of diensten. Dat zal binnen twee jaar wel allemaal veranderen, want in 2000 verwacht 94 procent zijn rekeningen via Internet te voldoen, terwijl 76 procent denkt dan wel op het web te gaan winkelen. De reden voor de huidige afkeer: de zorg om de beveiliging op het Internet, aldus de opiniepeilers.