Dit meldt link ChannelRegister. Volgens de website heeft Dell na 23 jaar directe verkoop aan bedrijven en consumenten gekozen voor een nieuwe strategie, waarbij verkoop via partners mogelijk wordt. Het nieuwe systeem, PartnerDirect werd door Dell afgelopen woensdag aangekondigd en is onder te verdelen in Geregistreerde Partners en Gecertificeerde Partners.

Geregistreerd en gecertificeerd

In het geval van de eerste categorie zullen de partners bepaalde voordelen krijgen zoals toestemming voor het gebruik van het logo, een partnerwebsite voor het afhandelen van orders, marketingmateriaal, productondersteuning na verkoop en mogelijkheden voor financiering.

Onder de Gecertificeerde Partners vallen volgens Dell de partners die willen investeren in een meer verregaande zakelijke relatie met het bedrijf. Zij krijgen naast de voordelen van een Geregistreerde Partner onder andere ook nog demo-units, accountmanagement op locatie en uitgebreidere financieringsmogelijkheden. Daarnaast geeft Dell aan volgend jaar te willen komen met marketingbudgetten voor deze partners, gebaseerd op prestatie.

Geregistreerd en gecertificeerd

Volgens ChannelRegister is het PartnerDirect-programma de laatste nagel in de doodskist van het klassieke verkoopsysteem van Dell. Volgens Simone Versteeg, PR and Corporate Communication Manager bij het bedrijf ligt dit in werkelijkheid een stuk genuanceerder: "Het nieuwe systeem heeft het oude niet vervangen, het is er alleen aan toegevoegd, we zullen naast indirect nog altijd direct blijven verkopen. Daarbij is er een belangrijk verschil tussen de consumentenmarkt en de zakelijke markt."

Samenwerkingen

Voor de consument zijn de veranderingen binnen Dell immers al enige tijd geleden ingezet, aldus Versteeg: "Die veranderingen zijn begonnen in Amerika, met een samenwerking tussen Dell en supermarktketen Wal-Mart. Dit jaar is daar een belangrijk samenwerkingsverband bijgekomen, met winkelketen Carrefour dat onder andere gevestigd is in België, Frankrijk en Spanje".

Voor de zakelijke markt is het nieuwe PartnerDirect-systeem in het leven geroepen, dat afgelopen woensdag door het bedrijf werd gepresenteerd. De Verenigde Staten hebben de primeur van dit nieuwe model, in Nederland zal het nieuwe partnermodel in februari 2008 worden uitgerold.