Het betreft notebooks die tussen februari en november vorig jaar zijn verkocht, zo heeft computerfabrikant Dell meegedeeld. De notebooks waar het om gaat, zijn de Latitude CpiA-, CpiR-, CPt-, en CS-modellen en de Inspiron 3500-, 3700-, 7000- en 7500-modellen. De defecte modules zijn van het RAM-type en kunnen er voor zorgen dat gegevens worden verminkt of worden gewist. Dell meent dat er een storing kan optreden wanneer de notebook in de standby-modus is gezet en de gebruiker weer verder wil werken. Bij een aantal Dell-gebruikers deed de notebook niets meer, terwijl andere gebruikers last hebben gehad van Windows-foutmeldingen. Dell heeft inmiddels software op zijn website gepubliceerd waarmee gebruikers hun notebook kunnen testen op aanwezigheid van het mankement. Het bedrijf heeft zijn klanten een brief gestuurd waarin het probleem wordt uitgelegd. Onbekend is hoeveel notebooks de defecte geheugenmodules bevatten. Ook is onbekend of de bewuste notebooks ook naar Nederland zijn verscheept. Bij Dell Nederland was niemand beschikbaar voor commentaar. Rob Crawly, een Dell-woordvoerder in de Verenigde Staten laat weten dat meerdere notebookleveranciers nog te maken kunnen krijgen met het defect. "Ik kan niet zeggen wie de leverancier van de geheugenkaart is, maar ik weet wel dat de leverancier niet exclusief aan Dell levert", aldus Crawly. Dell is wereldwijd marktleider in de markt van draagbare en desktop PC's voor middelgrote en grote bedrijven, zo heeft Dell deze week bekendgemaakt naar aanleiding van een IDC-onderzoek.