Het programma en de portal zijn vandaag gelanceerd in een dozijn West-Europese landen, waaronder Nederland. Dat maakte Josh Claman, general manager de EMEA channel Group van Dell bekend. Het programma werd in december 2007 aangekondigd.

De portal biedt allerhande handvatten voor zakelijke wederverkopers en dienstverleners voor onder meer marketing, financiering en klantondersteuning.

30.000 partners

Dell had in het verleden geen partnerprogramma. Afgelopen december beet PartnerDirect in Amerika het spits af. En wederverkopers konden wel hardware via de website bestellen. Dell telt momenteel al meer dan 30.000 wereldwijde 'partners' die vorig jaar gezamenlijk ongeveer 9 miljard dollar aan omzet hebben gegenereerd.

Erik Preisser, Channel Director van Dell Nederland ligt toe: "Op basis van dat bestaande partnernetwerk willen met dit concrete PartnerDirect programma op dat succes voortborduren, waardoor wij partners nog beter helpen nog succesvoller te zijn in hun marktsegment."

Dell hanteert twee soorten partners: de geregistreerde en de gecertificeerde. De eerste is een wederverkoper die verschillende segmenten bedient zoals desktops, workstations, servers en diensten. De gecertificeerde partner richt zich meer op dienstverlening voor grotere bedrijven.

Ambitieus

Dell is ambitieus met haar channelpartners. De omzetgroei via zakelijke wederverkopers moet via het nieuwe PartnerDirect programma een veelvoud worden van het bestaande directe verkoopmodel, zo is de stellige ambitie van Dell. Maar Preisser kan geen prognoses geven over concrete omzet of omzetpercentages die via deze methode moeten worden gegeneerd.