Dat blijkt uit een uitgelekte memo die op 25 april naar alle 78.000 werknemers is verstuurd. "Het directe verkoopmodel is een revolutie geweest, maar het is geen religie", aldus Dell in de notitie. Om betere bedrijfsresultaten te krijgen, heeft al hij diverse wijzigingen in het management doorgevoerd.

"We zijn van plan om organisaties en activiteiten die elkaar overlappen te elimineren", schrijft Dell verder. "Ook moeten we de productiviteit verbeteren. Dit hoeft niet alleen bereikt te worden via kostenbesparingen."

Verder schrijft Dell ook over enkele stappen die op de lange termijn moeten leiden tot nieuwe producten op 's werelds snelstgroeiende markten zoals Brazilië, Rusland, India en China. Met deze maatregelen probeert Dell weer zijn nummer 1-positie als grootste pc-verkoper ter wereld terug te winnen. Vorig jaar verloor Dell zijn koppositie aan HP.

Tot slot zal Dell mogelijk enkele nieuwe technologieën of bedrijven moeten overnemen, zo schrijft Michael Dell.

Een woordvoerster van Dell bevestigt de tekst van de memo, maar weigert in te gaan op de inhoud. Analisten hebben in eerste instantie positief gereageerd op de nieuwe plannen van Dell.