De Nederlandse vestiging van Dell en computerclub HCC hebben een regeling getroffen. Daarmee is een einde gemaakt aan een jarenlange juridische strijd. Onderwerp van het geschil waren de algemene voorwaarden van Dell, waartegen HCC namens zijn leden jarenlang ageerde. In 2003 en 2005 kwam het tot een rechtzaak.

Het ging daarbij in eerste instantie om de volledige vooruitbetaling die Dell van haar klanten eist voor levering. Van de rechter mocht dit echter. Maar Dell schoof de verantwoordelijkheid voor slecht of niet functionerende onderdelen die het leverde van zich af, omdat die volgens haar bij andere fabrikanten lag. En dat vond de rechter wel onterecht.

Dell wijzigde uiteindelijk de voorwaarden. Maar volgens HCC waren de wijzigingen niet volgens het vonnis. Hierop eiste ze in 2006 een dwangsom van één miljoen euro van de computerfabrikant.

Nu zal Dell alsnog de algemene voorwaarden aanpassen aan de wensen van de belangenclub van computergebruikers, zo laten beide partijen weten. Dell stelt dat het nooit de intentie heeft gehad om bepaalde aspecten van de wettelijke productaansprakelijkheid voor zijn klanten uit te sluiten.

Naast aanpassing van de algemene voorwaarden krijgt de computerclub tevens een financiële tegemoetkoming. De hoogte daarvan is niet bekend gemaakt.