Dat bevestigt een woordvoerster van Dell Nederland. In het kantoor in Amsterdam werken in totaal zo'n 900 mensen. Dell haalt het overgrote deel - zo'n 85 procent - van haar omzet uit de mkb- en enterprisemarkt en 15 procent uit de consumentenmarkt.

De meeste banen zullen verdwijnen bij de supportafdeling, maar de zegsvrouw bezweert dat het serviceniveau voor klanten niet achteruit gaat, maar 'alleen maar zal verbeteren'. Dell zal waar mogelijk mensen elders in de organisatie te werk stellen, maar kan gedwongen ontslagen niet uitsluiten. Het personeel is vorige week door directeur Dolph Westerbos van Dell Nederland ingelicht.

Kaasschaaf

De reorganisatie is onderdeel van de wereldwijde kaasschaafoperatie die Michael Dell vorig jaar aankondigde om de computerfabrikant weer bedrijfsmatig vlot te trekken. Dell, eens de leidende pc-verkoper, heeft de afgelopen jaren terrein moeten prijsgeven aan concurrenten. HP is Dell inmiddels gepasseerd als marktleider.

De komende drie jaar wil Dell 3 miljard dollar besparen door te snijden in materiaal- en personeelskosten: wereldwijd zijn de afgelopen maanden al 3.200 banen geschrapt en er staan nog zo'n 5.600 op de tocht, zo werd onlangs bekend.