Vertegenwoordigers van Dell hebben in de afgelopen dagen diverse blogposts aan hun strategie rond social media gewijd. Belangrijk is de post van Manish Mehta, de leider van het social mediateam van Dell. Daarin beschrijft hij de strategie, maar tevens de valkuilen in het verkopen via social media als Twitter.

Praatje met de klant

Hij maakt de vergelijking met het (fysieke) winkeltje om de hoek, waar nog tijd is voor een praatje met de klanten. Daardoor kunnen die lokale winkeliers snel inspringen op de behoefte van hun klanten en veranderingen aanbrengen in hun bedrijf waar nodig.

Volgens Mehta heeft Twitter voor Dell eenzelfde functie. “Als je je afvraagt hoe je Twitter, Facebook, blogs, forums en je bedrijfswebsite kan gebruiken om je doelen te bereiken, vertrek je vanuit het verkeerde punt. Sociale media zijn er niet om de bedrijfsstrategie uit te voeren, maar om je te helpen die strategie te bepalen.”

Alle sociale media

Mehta zegt dat de inzet van Twitter het grote bedrijf Dell heeft verandert in het winkeltje om de hoek. Daarnaast zet Dell in op vrijwel alle sociale mediasoorten. Chief blogger Lionel Menchaca schrijft dat Dell daar drie jaar terug al aan is begonnen. Menchaca claimt dat de pc-producent in totaal meer dan 3,5 miljoen volgers heeft over alle sociale media-platformen heen.

Bron: Channelworld.