De analisten baseren zich op een rapport van Digitimes waarin gesuggereerd wordt dat Dell bezig is met het ontwikkelen van telefoons op basis van het Windows Mobile platform. Dell en Foxconn wilden niet reageren op de speculaties.

"De ontwikkeling van smartphone's lijkt een logische stap voor Dell om haar aanwezigheid in de mobiele markt te vergroten", aldus Neil Mawston, hoofd draadloze apparaten strategie van analistenfirma Strategy Analytics. "Concurrenten Apple, Hewlett-Packard en Toshiba zijn al aanwezig op de mobiele computermarkt met smartphone's en pda's." Volgens Mawston is de markt veel te groot om genegeerd te worden door Dell.

Kleine stap

Het bedrijf bouwt al laptops met mobiele telefoontechniek. De stap naar smartphone's is volgens Mawston dus snel gemaakt. De analist plaatst er wel de kanttekening bij dat het bedrijf van goede huize moet komen om te concurreren met de iPhone. "Dell zal een aantrekkelijk platform moeten ontwikkelen met het juiste besturingssysteem en goede content", kopt de analist in.

Het gerucht dat Dell het Android platform zou gaan gebruiken werd niet bevestigd op het Mobile World Congress in Barcelona.

Door Motorola topman Ron Garriques aan te stellen als president van de wereldwijde consumentendivisie zou het bedrijf duidelijk interesse tonen in de mobiele markt.

Vervanging pda-programma

De smartphone zou een goede vervanging zij voor het vorig jaar afgeschoten Axim programma. Dell's versie van een persoonlijke digitale assistent die moest wijken omdat de markt voor pda's die met een pen bestuurd kunnen worden sterk zou dalen. "Het Axim portfolio van Dell was zwak met een beperkt aanbod", zegt Mawson. "Het bedrijf heeft een nieuwe Axim nodig en een smartphone zou prachtig in dat gat passen."

Doordat Dell tegenwoordig via winkels verkoopt wordt de de relatie met winkeliers en telefoonaanbieders verstevigd, zegt Andrew Brown, hoofd draadloze bedrijfsstrategie van Strategy Analytics. Dell heeft in Europa contacten met Vodafone en onderhoudt goede contacten met Verizon Wireless in de Verenigde Staten om draadloos breedband in de derde generatie laptops te bouwen.

Het bedrijf heeft ook een sterker distributienetwerk nodig, aldus Brown. Hij ziet vooral moeilijkheden met het verspreiden van een smartphone in Europa omdat de merknaam daar minder gevestigd is dan in de VS.