De productie van een Dell-pc duurt iets minder dan vier minuten. Dertig seconden hiervan bestaat uit het opplakken van de diverse stickers op de machine. Om kosten te drukken wil Dell de stickers niet meer op de pc's plakken aangezien dit 'andermans advertenties' zijn, zo meldt The Financial Times.

Dell is naarstig op zoek naar manieren om kosten te besparen. Door het aggressieve prijzenbeleid dat het bedrijf voert, zijn de marges laag en is werelds grootste pc-verkoper voortdurend op zoek naar een hogere effici├źntie.

De uitspraken zijn het gevolg van een recente waarschuwing met betrekking tot de groei van het bedrijf. Voor het eerst sinds achttien kwartalen verwacht Dell minder goed te presteren. Ondanks prijsverlagingen van de computers is de omzet niet navenant gestegen.

Hete adem

Ondanks het feit dat de zaken nog altijd goed gaan voor de pc-maker, voelt het de hete adem van het oosten in de nek. Concurrenten als het Chinese Lenovo en het Taiwanese Acer kunnen goedkoop produceren en laten in Europa een groeiend marktaandeel zien.

Aangezien computeronderdelen niet langer sterk in prijs dalen is Dell op zoek naar andere mogelijkheden om kosten te besparen en zo de omzet en winst te laten groeien. Op korte termijn zal Dell met Intel en Microsoft in gesprek gaan om het stickerprobleem uit de wereld te helpen.