Naast de conclusie dat dot.combedrijven zich als reguliere ondernemingen moet presenteren, spreken de onderzoekers ook de verwachting uit dat eind 2002 wap het meest gebruikte protocol is voor internettoegang. De wap-toegang blijft volgens Deloitte & Touche niet beperkt tot alleen de mobiele telefoon: ook pda's en andere draadloze apparatuur hebben baat bij de lichtgewicht pagina's van wap. De toepassingen verleggen hun focus van het geven van informatie (beurskoersen, file- en weerberichten) naar transacties (mobiele e-commerce-, bank- en winkeldiensten). Het aantal internetgebruikers blijft explosief groeien. In 2005, voorspellen de onderzoekers, zijn er wereldwijd 766 miljoen internetgebruikers. Net als nu het geval is, blijft juist de zakelijke gebruiker het meeste profiteren van e-business. Dit segment groeit van 43 miljard dollar in 1998 naar bijna 3000 miljard in 2004. De consumentenmarkt groeit eveneens, maar de cijfers zijn minder spectaculair: van 8 miljard naar 108 miljard dollar. De schatting is dat de gemiddelde consument in 2003 bijna 2500 gulden online uitgeeft, tegen duizend gulden in 1999. De snelst groeiende elektronische markt is die van de online handelsplaatsen. Gespecialiseerde en gesloten markten geven bedrijven een online ontmoetingsplaats voor het uitwisselen van informatie, onderdelen en grondstoffen in grote volumes. In 2004 zijn deze 'marktpleinen' goed voor 53 procent van alle online transacties, aldus Deloitte & Touche. De financiële voordelen zijn dermate substantieel dat grote concurrenten zich verenigen om zodoende meer schaalvoordeel te behalen. Voorbeelden daarvan zijn de recente samenwerkingen van Amerikaanse autofabrikanten DaimlerChrysler, Ford en General Motors en de hotelketens Hyatt en Marriot.