Sommige klanten kregen hierdoor het idee dat het mailtje afkomstig was van oplichters die zo de gebruikersnaam en het wachtwoord van klanten probeerde te achterhalen. Het blijkt allemaal een misverstand te zijn, bevestigt Demon-woordvoerder Menno van der Meulen tegenover Webwereld.

"Het zijn onze eigen mailtjes geweest. Normaal krijgen klanten een dergelijk mailtje als waarschuwing bij een foutieve instelling van het smtp- als het pop3-protocol. Door een fout in de mailserver zijn dergelijke mailtjes automatisch gegenereerd en verstuurd naar willekeurige klanten."

Volgens Demon gaat een waarschuwing als deze er zelden of nooit uit. Dat er onrust onder klanten is ontstaan, komt wellicht doordat vooral thuisgebruikers het mailtje één of meerdere keren hebben ontvangen.

"Donderdagavond kregen we de eerste klachten en hebben we klanten via de mail en de storingspagina op de hoogte gesteld van de fout", aldus Van der Meulen. De helpdesk van Demon zal nagaan wie de mailtjes allemaal heeft ontvangen en ze benaderen over de fout.