Het spel is ontwikkeld door studenten van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (HKU) in opdracht van blindeninstituut Bartiméus en werd dinsdag gedemonstreerd. Spelers van de game dragen een laptop op hun rug met gps-ontvanger en een zogenoemde headtracker. De gps-ontvanger bepaalt de positie van de speler. Verder bepaalt de headtracker de kijkrichting van de speler, terwijl de laptop de signalen ontvangt en een driedimensionale audio-omgeving creëert. Door dit alles krijgt de speler het gevoel dat hij zich in een virtuele wereld begeeft, zo is de bedoeling van de makers. Het spel kan volgens de ontwerpers op elke willekeurige locatie gespeeld worden, zij het dat de ruimte afgebakend moet zijn. De eerste reacties van proefpersonen zijn positief. Ook de projectonwikkelaars zijn niet ontevreden. Wel zijn er wat problemen met de gps-ontvanger, vertelt technicus David Kousemaker. "De registratie via gps is niet altijd even nauwkeurig." Met de lancering van de Europese satelliet Galileo moet dat probleem grotendeels zijn opgelost, aldus een van de ontwikkelaars.

Monsters

Demor speelt zich af in 2066. Er zijn in totaal vier werelden gecreëerd, elk met een eigen karakter. Spelers moeten met behulp van een joystick schieten op kwaadaardige monsters om in het volgende level te komen. Ook voor niet-visueel gehandicapten zijn er locatiegebonden audiogames in de maak. Zo ontwikkelt Hootchie Cootchie Cartoons momenteel een audiogame die zich afspeelt in Rotterdam. Al lopend door Rotterdam moeten er allerlei opdrachten worden uitgevoerd, vertelt geluidsdesigner Marc Brunner, die eveneens studeert aan de HKU. Het spel moet in oktober van dit jaar op de markt verschijnen. Demor bevindt zich momenteel nog in een testfase. De software is al wel verkrijgbaar, maar wordt voorlopig nog niet te koop aangeboden, aldus Hulskamp.